loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاتمیت

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 172

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 6251 10003022
49,000 46,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یک سؤال این است که طبق آیه قرآن، پیامبر(ص) خاتم الأنبیاء است و نه خاتم الرسل؛ پس چه اشکالی دارد که بعد از وی رسولان دیگر نیز بیایند؟ شهید در جواب این شبهه می گوید که بین رسول و نبی فرقی نیست. در بحث بعدی شهید این نکته را بیان می کند که با آمدن پیامبر اسلام(ص)، نبوت تشریعی و نبوت تبلیغی به پایان رسیده است. در شرائع سابق انبیائی که مبعوث می شدند و صاحب شریعت نبودند مردم را به سوی نبوت تشریعی دعوت می کردند چه آنکه در آن عصر تکامل فکری بشر هنوز به درجه ای نرسیده بود که نبوت تشریعی بتواند جانشینی خارج از دائره نبوت داشته باشد. و لذا نیاز به نبوت تبلیغی پیش می آمد. ولی در شریعت خاتم، از آنجا که تکامل بشر به آن مرحله رسیده است که بتواند محافظ و جانشین شرائع سابق شود، علم و عقل در اسلام جانشین نبوت تبلیغی قرار داده شده است. و این دو امر شریعت را به سوی جلو سوق می دهد. و این علما و مجتهدین حقیقی هستند که طبق فرمان امیرالمؤمنین(ع) فروع را از اصول استخراج می کنند و اعتراضاتی را که در هر زمان پدید می آید پاسخ گفته مشکلات پیش آمده را حل کنند، و اسلام را بر طبق مقتضیات زمان جلو می برند. در این کتاب مرحوم شهید، وظائف و صفات این علما بیان شده است.

در این کتاب مرحوم شهید مطهری از چند جهت بحث خاتمیت را مورد بررسی و مطالعه قرار داده است. در گام نخست خاتمیت را از نظر قرآن کریم بیان کرده و به این مسئله می پردازد که آیا خاتم (به فتح) درست است یا خاتِم (به کسر). در هر دو صورت از این آیه کریم معنی خاتمیت فهمیده می شود به این معنی که پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر است. اعتقاد به این که بعد از پیامبر ما، پیامبر دیگری خواهد آمد در واقع با اعتقاد به پیامبری پیامبر اسلام(ص) منافات دارد، زیرا مستلزم تکذیب او و تعلیمات او است. پس از این، شهید به پرسش و جواب سؤالات و شبهاتی که در مورد خاتمیت ایراد شده می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما