loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انیس العارفین به انضمام رسایل حورائیه، مقامات العارفین، بیان علم، سوال و جواب، بیان واقعه

ناشر مولی

نویسنده قاسم انوار

مستندساز حسن نصیری جامی

تصحیح و تعلیق حسن نصیری جامی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 148

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 62595 10003022
220,000 209,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قاسم انوار، عارف قرن هشتم و نهم است. دریاره زندگی و آثار او مصحح کتابی با عنوان شاه قاسم انوار: بررسی آثار احوال نگاشته شده است.

کتاب حاضر مجموعه شش رساله از شاه قاسم انوار به این شرح است:

۱-مثنوی انیس العارفین:
قاسم انوار در عنفوان شباب و حدود بیست سالگی ترک دیار نموده و روی به تحصیل و عرفان نهاده است. بخشی از رساله به بیان حالات او در این دوره اختصاص دارد. در همین سن و دوران یکی از مصاحبان و یارانش از وی درباره چیستی و چگونگی نفس و روح و قلب و عقل و عشق سوال می نماید و وی در پاسخ به این مقولات پنج گانه تالیف و نظم کتاب انیس العارفین را پی می ریزد. از نکته های مهم و ساختاری این کتاب وجود حکایات و داستان هایی زیبا و مغتنم است که شاعر برای فهم و بهره بیشتر مخاطب در لابلای هر بخش آورده است.

۲-رساله حورائیه:
رباعی مشهور به حورائیه یکی از مشهورترین و بحث انگیزترین رباعیات تاریخ ادبیات فارسی است که به شیخ ابوسعید ابوالخیر منسوب است. رساله حورائیه شاه قاسم انوار یکی از کامل ترین و گزیده ترین شرح هایی است که بر این رباعی نوشته شده است.

۳-مقامات العارفین:
این رساله منظوم، کوتاه و موجز است که بنا به طرح صد مقام و منزل منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری به نظم درآمده است و شاه قاسم انوار عینا از اولین منزل (=یقظه) تا آخرین منزل(=توحید) آن کتاب را منظوم ساخته است.

۴-رساله بیان علم:
این رساله یکی از گرانبارترین رسایل شاه قاسم انوار است که درباره علم معرفّت الله، عالی ترین و والاترین مرتبه شناخت در نزد اهل تحقیق تصنیف گردیده و به موضوعاتی نظیر عدم، مراتب ظهورات حق، خلقت انسان، تجلی الهی و امانت الهی می پردازد.

۵-رساله سوال و جواب:
این رساله همان گونه که از نامش پیداست مجموعه ای است از سوالها و جوابهای شاه قاسم انوار، سوالهایی مهم، متفکرانه و بنیادی در معرفت الهی.

۶-رساله بیان واقعه:
رساله بیان واقعه می تواند شرح یک رویا و نتیجه و حاصل معامله دل باشد، احوالی روحانی و روشن که بر دل سالک و اهل تحقیق ساطع میشود. این احوال هر چند پوشیده و رمزآلود است، ولی اشارات آن برای رهجویان و اهل سلوک بشارت آمیز و راهگشاست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما