loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقدمه ای بر سیر تطور منورالفکری در ایران: از قاجاریه تا انقلاب اسلامی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 62764 10003022
125,000 112,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «مقدمه ای بر سیر تطور منورالفکری در ایران» درصدد است تا سیر تفکر و روشنفکری در ایران را از دوره قاجاریه تا انقلاب اسلامی مورد بحث و تحلیل قرار دهد.

در روزگار ما برداشت ها و تحلیل های متفاوت و متکثری از روشنفکری، ابعاد، آثار و منابع و نتایج آن وجود دارد. روشنفکری ایرانی از یک سو به دلیل همزادپنداری با روشنفکری غربی امری مذموم و مردود است و از موضعی دیگر یگانه راهی است که گره از کار فروبسته ایرانیان بگشاید.

همزادپنداری روشنفکری در ایران با روشنفکری در غرب باعث شده تا تصور شود که رد و نقد یکی، باعث بطلان دیگری می شود. پر واضح است که روشنفکری در غرب در گام اول در مقابل اقتدار کلیسایی و تحجر قرون وسطایی ظهور کرد. اما عامل مشکلات در کشور ما نه تنها دین نبود بلکه در بسیاری از مقاطع تاریخی دین نقش روشنگری را نیز ایفا کرده است.

کتاب «مقدمه ای بر سیر تطور منورالفکری در ایران» اثر مشترک آقایان حبیب الله ابوالحسن شیرازی و پیمان خواجوی محققان گروه غرب شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، در جایگاه خود نگاه جدیدی به روشنفکری داشته و در واقع تلاش می کند با استفاده از نظریه گفتمان، پردازشی نو از موضوع روشنفکری ایرانی داشته باشد.

این اثر از سه بخش و در هر بخش از فصولی مختلف به شرح زیر تشکیل شده است:

بخش اول: مبانی نظری

فصل اول: مروری بر سیر تکامل روشنگری در غرب
فصل دوم:روشنفکری ایرانی، برداشت ها و تحلیل ها
فصل سوم: گفتمان های روشنفکری در ایران

بخش دوم: گفتمان های روشنفکری در ایران

فصل اول: گفتمان ترقی
فصل دوم: گفتمان مشروطه
فصل سوم: گفتمان تجدد
فصل چهارم: گفتمان سوسیالیسم
فصل پنجم: گفتمان ناسیونالیسم
فصل ششم: گفتمان انقلاب اسلامی

بخش سوم: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل اول: جمع بندی و آنالیز داده ها

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

ادعای این پژوهش آن است که بین سیر تحولات اجتماعی –سیاسی ایران و ظهور گفتمان های روشنفکری، رابطه معنا داری وجود دارد. گفتمان های روشنفکری در ایران در بستر پدیده های سیاسی –اجتماعی بروز و ظهور یافته اند و مطالعه این اندیشه ها بدون در نظر گرفتن این بستر عمدتاً مطالعه را به انحراف می برد. بر این اساس به نظر می رسد نمی توان برای روشنفکری ایرانی تعریفی ارائه داد که بتواند همه زمان ها و مکان ها را در بر گیرد؛ بلکه باید بر اساس نشانه های حداقلی آن را در درون گفتمان های مختلف جستجو و از آن تعیین مراد کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما