loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح نهج البلاغه ابن میثم - جلد سوم

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

پس از جمع آوری خطبه ها و سخنان امام (ع) به وسیله سیّد رضی (ره)، دانشمندان دریافتند که چه گنجینه بی نظیری فراهم آمده است و در صدد بر آمدند، هر یک فراخور توان علمی خود از این خوان نعمت توشه برگیرند. از جمله دانشمندان مشهوری که بر نهج البلاغه شرح نوشته اند و از متقدّمین شمرده می شوند؛ عبارتند از: بیهقی، فضل الله راوندی، قطب الدین راوندی، علی بن ناصر، قاضی عبدالجبار معتزلی، علامه حلی، ابن طاوس حلی، ملامحسن خوارزمی، تفتازانی، ابن ابی الحدید، ابن میثم و....

برخی از متأخرینی هم که بر نهج البلاغه شرح و یا فهرست و نوشته اند؛ عبارتند از: مولی فتح اللّه کاشانی، علیّ بن حسین زورائی، علامه کرکی، سیّد حبیب اللّه خوئی، ملّا صالح قزوینی، محمّد عبده، محمّد نائل میرصفی، محمدتقی جعفری و.... در میان شرح هایی که متقدّمین بر نهج البلاغه نوشته اند، هر چند شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید به لحاظ قدمت، تفصیل و نقل قول در میان کتاب های مختلفی که امروزه بر اثر مرور زمان از دسترس ما خارج اند، جایگاه ویژه ای دارد، امّا شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی که در سال ۶٧٧ق نوشته شده و مورد تقدیر و ستایش خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرای شیرازی و استاد علامه حلّی و سیّد عبدالکریم بن طاوس بوده، با اهمیّت و ممتاز است.

ترجمه یک اثر مهم فلسفی و برگردان آن به فارسی با عباراتی روان و زیبا کار ساده ای نیست. شاید دلیل این که تاکنون کسی اقدام به ترجمه این شرح نکرده، و یا حداقل یکی از ادلّه آن مشکل بودن فهم این شرح بوده است. لازم به ذکر است که در این ترجمه تنها به ترجمه شرح ابن میثم اکتفا نشده و توضیحات مفید و ارزشمندی نیز در پاورقی آمده است که خواننده را در فهم مطالب یاری می رساند. گاه مانند خطبه شقشقیه پیش از پرداختن به ترجمه مطالبی را ذکر کرده اند که به عنوان مقدمه قبل از شرح آمده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما