loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه امید: راهکارهای ایجاد و افزایش امید از دیدگاه قرآن و روان شناسی مثبت نگر

ناشر پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام

نویسنده زهرا محققیان

ویراستار ابوالقاسم عاشوری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 308

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 63021 10003022
108,000 102,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب، براساس یکی از رویکردهای موجود در اسلامی سازیِ علوم انسانی، با کمک داده های وحیانی به غنی سازی یافته های بشری پرداخته و با توجه به فقدان امید و آرامش در زندگی انسان مدرن، «نظریه امید» اسنایدر را که در میان روانشناسان، به عنوان نظریه ای جامع و کارآمد مطرح است؛ با پشتوانه های دینی و تعالیم قرآن کریم تکمیل و تقویت کرده است. در نهایت نیز نتایج آن را در میان گروهی از بیماران به آزمون گذاشته است. امید که از این طریق بتوان هم به کاربست دین در دنیای معاصر کمک نمود و هم دستاوردهای بشری را در طریقی مطمئن و ماندگار سوق داد.

نویسنده این کتاب را در سه فصل با عنوان های «امید در روان شناسی»، «امیدر در قرآن کریم» و «بررسی تطبیقی مفهوم امید در روان شناسی با آیات قران کریم» تنظیم کرده است.

نگارنده در فصل اول ابتدا به بررسی مفهوم امید و نقش آن در میان روانشاسان پرداخته و سپس به دلیل جامعیت نظریه اسنایدر در این باره، این نظریه را انتخاب و زوایای مختلف آن در پنچ بخش با عنوان های «تاریخچه امید در میان روان شناسان»، « نظریه امید»، «تحول امید در دوران رشد آدمی»، «مراحل امیددرمانی» و «امید و افسردگی» بیان کرده است.

در فصل دوم نیز نویسنده متناسب با گنجایش کتاب و با استفاده از تفاسیر متعدد به تحلیل و مفاهیم قرآنی مرتبط پرداخته و عمده مطالب موجود در قرآن را ذیل موضع یاد شده، استخراج و به ترتیب زیر عنوان های: «واژگان امید در قرآن»، «تبیین سیمای الگو ی پسندیده امید در قرآن»، «تبیین سیمای الگوهای ناپسند امید در قرآن» و «ناامیدی در قرآن» دسته بندی کرده و در پایان فصل نیز نتیجه گیری از این فصل را اورده است.

مؤلف در فصل سوم که اصلی ترین بخش این نوشتار به شمار می آید، بعد از بحث درباره چگونگی تعامل علوم مختلف با تعالیم قرآن کریم و بیان گزارش مختصری درباره پیشینه مطالعات موجود در این باره، بر اساس روش شهید صدر به تطبیق و تحلیل مباحث فصول قبل پرداخته و در این تحلیل و بررسی، به وجه افتراق و اشتراک هریک از مباحث امید در حل مشکلات بشر توجه کرده است. او سپس با استفاده از آگاهی های تخصصی روانشناسی، به تحلیل روانشناختی مفاهیم قرآن کریم درباره امید نیز اشاره کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما