loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرایس الحدیث او المکنون فی حقایق الکلم النبویه

ناشر پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام

نویسنده ابو محمد روزبهان بقلی فسایی شیرازی

تحقیق و تنظیم کتاب علی صدرایی خویی

تصحیح و تعلیق علی امینی نژاد

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 488

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 63047 10003022
250,000 237,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ابو محمد روزبهان بن ابی نصر بن روزبهان بقلی فسایی شیرازی نویسنده این کتاب معروف به روز بهان بقلی و شیخ شطاح فارس، از عارفان دانشمند سده ششم و هفتم هجری قمری بوده است.

کتاب عرائس الحدیث یا المکنون فی حقائق الکلم النبویه در بردارنده بیشترین تعداد احادیث عرفانی است که در کتابهای عارفان به آنها استناد می شود.

روزبهان درنقل این احادیث از مصادر شیعه و سنی هر دو بهره جسته و در حقیقت این اثر تلاشی در جهت نزدیک کردن نظرات شیعه و اهل سنت، نسبت به احادیث معرفتی نبوی بوده است.

این اثر به خوبی نگرش عارفان بر احادیث نبوی، و نحوه تفسیر و تأویل آنها را نشان می دهد و در حدود 376 حدیث از کلمات حضرت پیامبر (ص) شرح و تفسیر عرفانی شده، که در نوع خود بی نظیر است.

مقدمه مصحح، مقدمه المحشی، خطبۀ الکتاب، سبب تألیف الکتاب، القسم الاول: ما قاله المصنف فی تفسیر الحادیث النبویۀ، القسم الثانی: حدیث الاغانۀ و بیان اقوال المشایخ فی شرحه، القسم الثالث: کلمات المشایخ فی شرح بعض الاحادیث النبویه ، کلمات سهل بن عبدالله التستری، کلمات عبدالرحمن السلمی فی تفسیر حدیث الصوم لی، کلمات بعض المشایخ فی تفسیر بعض الأحادیث، کلمات أبی نصر السراج، کلمات ابن خفیف الشیرازی، کلمات ابو سلیمان الخطابی بخشهایی از این کتاب را تشکیل داده اند.

این کتاب تا کنون به نام های متعددی نامیده شده و گویا مؤلف نامی برای آن انتخاب نکرده است. در تحفة العرفان با نام (شرح احادیث)، در روح الجنان به نام (کتاب المکنون)، در روزبهان نامه دانش پژوه (المکنون فی حقایق الکلم النبویۀ)، در فهرست نسخه های خطی کتابخانه آیت الله مرعشی (عرائس الحدیث)، در فهرست نسخه های عکسی همان کتابخانه (مکنون الحدیث) و در دانشنامه جهان اسلام (المکنون فی حقایق الکلم النبویۀ )، نامیده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما