loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی نظری و ریشه های تاریخی انقلاب اسلامی ایران (دوره سه جلدی)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 69948 10003022
330,000 297,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

به رغم گذشت بیش از سه دهه از وقوع انقلاب اسلامی، همچنان بازکاوی و دریافت عمیق و دقیق تری از مبانی نظری و ریشه های تاریخی آن واقعه بی مانند مورد غفلت قرار گرفته است. بسیاری از پژوهشگران، نظریه پردازان و تاریخ نگاران در بررسی و تحلیل مبانی فکری و نیز فرآیند تاریخی شکل گیری و وقوع این انقلاب راه خطا پیموده اند. نویسنده ضمن بیان مطلب فوق در مقدمه کتاب با طرح چندین سوال در مورد ریشه ها و مبانی انقلاب اسلامی ایران سعی داشته طی تألیف و تدوین کتاب پاسخی به سوالات مطرح شده بیابد.

جلد اول این مجموعه با زیرعنوان تشیع و سیاست در گذر زمان؛ انقلاب ناتمام مشروطیت تألیف شده است. فصل اول این کتاب به تشیع در ایران پرداخته شده است.

در فصل دوم جلد اول این کتاب، سیر تکوین و فرآیند تکامل اندیشه ولایت فقیه با رویکرد استنباط ولایت فقیه از روایات منقول از پیامبر و ائمه معصوم و نیز بررسی آرای فقهی مخالف مشروطه آمده است.

فصل سوم جلد اول به موضوع تشیع و سیاست در گذر زمان(1329-1324) اختصاص یافته و در فصل چهارم با عنوان مشروطیت؛ انقلاب ناتمام ضمن پرداختن به مقدمات مشروطیت و جایگاه علما تا دوران جنگ جهانی اول مورد پژوهش قرار گرفته است.

فصل پنجم عنوان« رضا شاه؛ عصر دیکتاتوری، مشروطیت زدایی و اسلام ستیزی(1299-1320ش)» دارد که از کودتا تا سلطنت رضا شاه و پرونده او در ارتباط با عملکرد دوران سلطنت، بحران در دستگاه ضایی، تبهکاری در زندانها تا سانسور و اسلام ستیزی و فرهنگ زدایی و دیدگاه های امام خمینی در این دوره به بحث و بررسی گذاشته شده است.

در جلد دوم کتاب مبانی نظری و ریشه های تاریخی انقلاب اسلامی ایران که زیر عنوان « مشروطه خواهی در پایان راه به ادامه روند تاریخی انقلاب اسلامی ایران وتحلیل مبانی نظری و ریشه های تاریخی آن پرداخته شده است و در ادامه فصول قبل، در فصل ششم که با عنوان « یک دوره تلاش نافرجام(1320ش تا1332) »پیامدهای اشغال ایران توسط متفقین، بحران در مشروطیت ایران، جایگاه دولت و کارگزاران حکومت، احزاب و مطبوعات، گرایشات استبدادی شاه، مخالفت عالمان با تشکیل مجلس مؤسسان و تغییر قانون اساسی و جایگاه مردم و فداییان اسلام بررسی و تحلیل شده است.

فصل هفتم این مجموعه سه جلدی که در جلد دوم آن گنجانده شده است از سال 1332 تا 1341 را بررسی می کند و عنوان « بر لبه تاریکی؛ پایان عصر مشروعیت حکومت» را دارد. در این فصل به سیاست سرکوب و وحشت آفرینی، دولت ها، انتخابات و مجلس، تشکیل ساواک، دولت ها، تشکیل احزاب حکومتی و تحقیر مشروطیت، حزب مردم، حزب ملیون، کاندیداهای حزبی، سلطه خارجی و جایگاه مردم در این دوره تاریخی پرداخته شده است.

قیام 15 خرداد 1342؛ نقطه عطف (عصر انقلاب سفید) عنوان فصل هشتم این کتاب است که به جایگاه دولت، افت و خیز دموکراسی، مجلس شورا، جبهه ملی، نهضت آزادی ایران، جامعه سوسیالیست های نهضت ملی ایران، حزب زحمتکشان ملت ایران، حزب توده، انقلاب سفید و شکوفایی اسلام انقلابی، قیام 15 خرداد تا کاپیتالاسیون و فریاد رسای آیت الله خمینی پرداخته شده است.

جلد سوم مجموعه سه جلدی مبانی نظری و ریشه های تاریخی انقلاب اسلامی ایران با زیر عنوان « یک انقلاب بی مانند» مربوط به اتفاقات و مسائل دوره 1343 تا 1356 است. این جلد که شامل 5 فصل است تحلیل روند انقلاب اسلامی را با تأکید بر ریشه های تاریخی و مبانی فکری ادامه می دهد و در فصل نهم به کژراهه قانون گریزی و مردم ستیزی دوران 1343 تا 1356 پرداخته شده است. در این فصل ساواک به عنوان ابراز سلطه، سینما، خرد ستیزی و دهشت آفرینی در دانشگاه ها، حزب همیشه در اکثریت ( پاسدار انقلاب سفید) تداوم فساد و پیامدهای بد فرجام حزب رستاخیز و .... مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دهم این کتاب با عنوان آیت الله خمینی در تبعید و دوران مبارزه و مقاومت به بررسی ناموفق مبارزات مسلحانه و چریکی، حزب ملل اسلامی، هیأت های مؤتلفه اسلامی، گروه های چریکی مسلمان، چریک های فدایی خلق، مجاهدین خلق، رهبری در تبعید پرداخته است.

فصل یازدهم کتاب مبانی نظری و ریشه های تاریخی انقلاب اسلامی ایران که در جلد سوم آن گنجانده شده است، عنوان تکامل نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی را به خود اختصاص داده است و در آن به بررسی نظریه ولایت فقیه و بازخوانی آن پرداخته شده است.

فصل دوازدهم و آخرین فصل این کتاب که عنوان« یک انقلاب بی مانند» را دارد ضمن طرح موضوع به جایگاه مخالفان، روند تحولات انقلابی و پیش گامی اسلام گرایان، شعارهای انقلاب، قضاوت دیگران و رهبری انقلاب در آیینه ساواک پرداخته شده است.

در پایان هر جلد از این مجموعه سه جلدی، بخشی به نمایه ها اختصاص یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما