loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دست خدا بر نقاب: بازجستی بر کودتای نقاب «نوژه»

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مجید نجف پور

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 320

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

از آذر سال ۱۳۵۸، انجام کودتایی به فرمان امریکا در دستور کار شاپور بختیار و ارتشبد غلامعلی اویسی و دیگران قرار گرفت. آغاز کودتا از پایگاه هوایی شاهرخی طراحی و برنامه ریزی شده بود. در این کودتای نافرجام که به کودتای « نوژه » معروف شد، قرار بود محور عملیات با نیروی هوایی باشد و از هواپیماهای جنگنده و بمب افکن استفاده شود. کودتا سه روز قبل از وقوع کشف و خنثی شد و عاملان آن نیز دستگیر و زندانی شدند.

فصل اول کتاب به تحولات سیاسی ایران از سال ۱۳۳۲ تا بهمن ۱۳۵۷ پرداخته و با بازخوانی روند نهضت اسلامی در دهه پنجاه به پیروزی انقلاب اسلامی و مواجهه آن با دشمنان خارجی به خصوص تسخیر لانه جاسوسی و حمله نظامی امریکا به طبس اشاره کرده است.

فصل دوم کتاب به طراحی عملیات کودتای نقاب (نوژه) و عناصر فعال در کودتا می پردازد. همچنین در فصل سوم نقش گروه های سیاسی از جمله حزب توده و سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در همسویی با کودتا بررسی شده است.

بررسی ساختار تشکیلاتی کودتای نقاب و ملاقات محرمانه بختیار با صدام از جمله موضوعات پرداخته شده در فصل چهارم است. در فصل های پنجم و ششم به بررسی ابعاد عملیات نظامی پرداخته که به نقل از کتاب بی رحمانه ترین عملیات نظامی تاریخ معاصر بوده است.

فصل ششم و آخرین فصل کتاب به مراحل کشف و خنثی سازی توطئه کودتای نقاب می پردازد. مراحل شناسایی و کشف کودتا ، تعقیب و دستگیری عوامل آن توسط سپاه پاسداران و همچنین مواضع امام خمینی در مواجهه با کودتای نقاب از جمله مهم ترین مباحث فصل ششم است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما