loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه علم اصول 1: مکتب های اصولی موجود و مطلوب

با تاکید بر اندیشه های محقق بهبهانی و محدث استرآبادی

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده سعید ضیائی فر

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 192

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 63569 10003022
83,000 78,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب مکتب های اصولی موجود و مطلوب اثر سعید ضیایی فر توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

استنباط به ضوابط اصولی وابسته است. مکتب اخباری تنها ضوابط نقلی را و مکتب اصولی ضوابط اعم از عقلائی، عقلی و نقلی را معتبر می داند.
در این نوشتار دو مکتب اخباری و اصولی چه از جنبه مسائل چه از دیگر جنبه ها تبیین شده، آنگاه آسیب های آن دو استقصا و سرانجام مهم ترین ویژگی های مکتب اصولی بررسی شده که عبارتند از:
پالایش علم اصول از مباحث غیراصولی و کاربردی؛ توجه به ضوابط اصولی جدید متناسب با مقتضیات زمان؛ تفکیک میان ضوابط عبادات و غیرعبادات؛ توجه به همه منابع قابل استفاده در علم اصول و تقدم منابع عقلی و عقلایی بر منابع نقلی؛ غلبه دادن رویکرد عقلائی بر رویکرد تعبدی؛ داشتن روشی فرامذهبی و فرادینی همراه با استفاده از ظرفیت های علوم تاثیرگذار بر اصول نظیر علم کلام و تنظیم ساختار علم اصول متناسب با مراحل مطلوب اجتهاد.

استنباط به‌ ضوابط اصولی وابسته است مکتب اخباری تنها ضوابط نقلی را و مکتب اصولی ضوابط اعم از عقلائی، عقلی و نقلی را معتبر می‌داند در این نوشتار دو مکتب اخباری و اصولی چه از جنبه مسائل چه از دیگر جنبه‌ها تبیین شده آنگاه آسیب‌های آن دو استقصا و سر انجام مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب اصولی مطلوب بررسی شده که عبارتند از :

پالایش علم اصول از مباحث غیر اصولی و غیرکاربردی؛ توجه به ضوابط اصولی جدید متناسب با مقتضیات زمان، تفکیک میان ضوابط عبادات و غیر عبادات؛ توجه به همه منابع قابل استفاده در علم اصول وتقدم منابع عقلی و عقلایی بر منابع نقلی، غلبه دادن رویکرد عقلائی بر رویکرد تعبدی، داشتن روشی فرامذهبی و فرادینی همراه با استفاده از ظرفیت‌های علوم تأثیرگذار بر اصول نظیر علم کلام و تنظیم ساختار علم اصول متناسب با مراحل مطلوب اجتهاد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما