loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آخرین سالهای زندگی سیاسی لرد کرزن (1919-1925) (مروری بر دیپلماسی پس از جنگ بریتانیا)

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده هارولد نیکلسن

مترجم اصغر قراگوزلو

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 340

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

"لرد کرزن" معاون، ووزیر خارجه انگلیس در سالهای پس از جنگ جهانی اول ، در قرارداد 1919 تلاش زیادی برای تثبیت سلطه آشکار بریتانیا بر ایران داشت. او طبقات برگزیده انگلیس را ابزار اراده ی الهی برای هدایت بشریت معرفی میکرد و معتقد بود که تداوم سلطه انگلیس بر جهان در گرو پرداخت هزینه های سلطه گری است. بر اساس قرارداد 1919 انگلیس-ایران ، دولت انگلیس موظف بود برای بازسازی ارتش و مالیه ایران ، در راستای تامین منافع خودش هزینه کند و حضوری آشکار در ایران داشته باشد.
سال 1918 با پیروزی متحدین و تسلیم و شکست امپراطوریهای عثمانی ، اتریش ، آلمان ، مجارستان و بلغارستان توأم شد. دگرگونیهای پس از آن ، موجب ارتقاء آگاهی ملل مشرق زمین نسبت به هویت ملی خود و رشد اعتماد سیاسی آنان شد. وضعف نفوذ اروپا، با ظهور ایالات متحده آمریکا تشدید شد. لرد کرزن در چنین فضایی کوشید قیمومیت بریتانیا را بر ایران و هند شرقی اعمال کند. در سالهایی در شرق، شش قیام و انقلاب بر ضد غرب صورت گرفت: مصر ، افغانستان، عراق، سوریه ، جنبش ملیت خواهی ایرانیان (1919-1925) ، و مقابله ی طولانی با مصطفی کمال پاشا در ترکیه ، که اینها نشان انفجار ملیت خواهیی مشرق زمین بود.
لرد کرزن که بیشتر یک سیاستمدار نظری با تسلط بر سیاستها و گفته های پیشینیان بود تا یک مدیر، نتوانست شناخت و تحلیل خود را از گذشته و حال ، بصورت پیشنهادهایی برای آینده ارائه دهد و در مورد اقدامات آتی ، عاجز بود و موجب زیان و خسارت شد، وی پس از سالها تلاش سیاسی ، به ریاست شورای سلطنت انگلیس رسید و در 1925 در گذشت
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما