loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه رساله اصالت جعل وجود

5 (1)

ناشر مولی

نویسنده محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)

مترجم علی بابایی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 30

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 63916 10003022
70,000 66,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

از دیدگاهی شاید بتوان گفت که مبحث مهم اصالت جعل وجود، که موضوع این رساله است، از نظر انسجام و اختصار و در عین حال کمال قوت، در بین همه آثار ملاصدرا و حتی کتب فلسفی مبسوطش که به این موضوع پرداخته، منحصر و برجسته است.

ملاصدرا در این رساله پانزده برهان بر اصالت ماهیت بیان می کند و قبل از پرداختن به براهین، دو اصل را مورد تأکید قرار می دهد که وجود، امر حقیقی در خارج است و هم اثر جاعل و هم جاعل اثر، وجود است.

می توان در نگاهی گذرا 15 برهان را به صورت کلید واژه، چنین عنوان کرد و نقطه اتکای براهین را استوار بر همین موارد دانست: 1- تصور ماهیت شئ قبل از صدور، 2- تعدد ماهیات، 3- جعل ماهیت مجعول اول، 4- مجعول بالذات بودن موجودات با جعلی بسیط، 5- ناعت بودن وجود عرض، نه ماهیت عرض، 6- حکم به تصور ماهیت در خارج با غفلت از وجود آن، 7- تحت جنس مضاف نبودن ماهیت، 8- بطلان تشکیک در ماهیت جوهر، 9- لوازم علت مقتضی ممکنات، 10- تفاوت مای حقیقه و مای شارحه، 11- تحقق شیئی از اشیا، 12- تفاوت و ترتیب جواهر اولیه، ثانویه و ثالثه، 13- زیادت شخص بر نوع، 14- خیریت وجود، بهجت در وجود و 15- تفاوت وجود ذهنی و وجود خارجی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما