loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روابط خارجی ایران و آمریکا در دوره اول ریاست جمهوری نیکسون (1348 - 1352ش)

ناشر سوره مهر

نویسنده مرتضی برشنده

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 184

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 64248 10003022
37,000 35,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از دلایل اهمیت پرداختن به موضوع رابطه ایران و آمریکا وجود روابط گسترده و نزدیک ایران در دوره محمدرضا شاه با این کشور است.

این کتاب در سه بخش و چند فصل تقسیم شده است. بخش اول به بررسی روابط سیاسی ایران و آمریکا در دوره نیکسون اختصاص یافته است. در فصل اول به ساخت قدرت در ایران و آمریکا و تاثیر آن در گستره روابط دو کشور اشاره شده است. در فصل دوم به عوامل موثر در گسترش روابط سیاسی ایران و آمریکا از قبیل اهمیت جایگاه استراتژیکی و ژئوپلتیکی ایران، وجود منابع عظیم نفتی و خطر نفوذ کمونیسم به واسطه همسایگی ایران با اتحاد جماهیر شوروی پرداخته شده است. فصل سوم، به قدرت رسیدن نیکسون در آمریکا و شرایط ویژه ناشی از جنگ ویتنام و همچنین اقدامات وی را شامل می شود.

بخش دوم به بررسی روابط نظامی ایران و آمریکا و نتایج آن پرداخته که این بخش در دو فصل تنظیم گردیده است. فصل اول به علل گسترش روابط نظامی بین دو کشور می پردازد و در فصل دوم نیز به پیامدهای این توسعه روابط در حوزه نظامی اشاره می شود، که شامل تفویض ژاندارمی منطقه به ایران از سوی آمریکا، افزایش مستشاران نظامی آمریکا در ایران و ظهور دلالان و بروز فساد است.

بخش پایانی به بررسی روابط اقتصادی دو کشور محدود می شود، که در سه فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول، پیشینه روابط اقتصادی ایران و آمریکا، فصل دوم تاثیر افزایش بهای نفت و نتایج حاصل از آن و بالاخره فصل پایانی، بررسی سال به سال روابط اقتصادی ایران و آمریکا را در دوره ریاست جمهوی نیکسون در بر می گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما