loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مذاکره سیاسی در اسلام: اهداف، اصول و روش ها

ناشر زمزم هدایت

نویسنده احمد رضائی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 240

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 64649 10003022
72,000 68,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

امروزه کشور ایران در بحث تعاملات سیاسی با سایر کشورها، به موازین اسلامی پایبند بوده و بسیاری از اصول و شیوه های اسلامی در مذاکرات رعایت می شود، اما از آنجایی که این اصول و روش ها به صورت علمی از متوندینی جمع آوری نشده، متاسفانه در برخی موارد رعایت اصول و روش های مذاکره به صورت سلیقه ای بوده یا به طور کلی از برخی اصول غفلت شده یا کنار گذاشته می شود. حال اگر این اصول به صورت کاملا علمی از اعماق متون دینی استخراج شده و به صورت مدون در اختیار دولتمردان قرار گیرد، ضمن اینکه آنان برای خویش ملاک و معیاری کاملا مشخص و از پیش تعریف شده دارند، جلو بسیاری از مشکلات و عقب رفت های کشور گرفته خواهد شد.

احمد رضائی در راستای معرفی و تبیین مبانی و اصول مذاکره سیاسی در اسلام کتاب خود را در قالب پنج فصل «کلیات»، «مبانی و چهارچوب نظری»، «اصول مذاکره سیاسی از دیدگاه اسلام»، «روش های مذاکره سیاسی از دیدگاه اسلام» و «نتیجه گیری و پیشنهادها» تدوین کرده است.

نویسنده در فصل سوم، خداباوری، ولایت محوری، عزت، حکمت، مصلحت، تساهل و تسامح، توانمندی دیپلماسی، صداقت و راستی، امانت داری، رازداری، احترام، رعایت حریم خصوصی، پایداری، تقویت عزم و اراده، تکلیف گرایی و اصل زرین را مهم ترین اصول مذاکره سیاسی از دیدگاه اسلام برشمرده است.

همچنین در فصل چهارم نیز از روش منطقی، روش اقناع اندیشه، روش تحریک احساس و عواطف، روش غیرمنصفانه یا یکسر بُرد، روش منصفانه یا بُرد بُرد، روشنرمش قهرمانانه و روش اعتدال بیانی به عنوان روش های مذاکره سیاسی از دیدگاه اسلام معرفی شده است.

مولف در صفحه 126 درباره «اصل احترام» در مذاکره نوشته است: «یکی از مهم ترین عوامل روابط موفق و پیروزمندانه برای طرفین مذاکره، احترام طرفینی است. اگر هر یک از کشورهای طرف مذاکره احترام را در دستور کار خود قرار دهند، بسیاری از مشکلات و چالش های اخلاقی که امروزه در برخی از مذاکرات شاهد آن هستیم، رخ نخواهد داد. اگر این اصل اخلاقی به درستی انجام پذیرد، دیگر رفتارهای متکبرانه، ورود به حریم خصوصی کشورها، زیاده خواهی، زیرپا گذاشتن عدالت و .. را در مذاکرات مشاهده نخواهیم کرد. در چنین شرایطی حقوق طرفین محترم شمرده شده و همه چیز بر پایه عدالت شکل خواهد گرفت که در نهایت طرفین به حق خود رسیده و از مذاکرات ابراز رضایت خواهند کرد.»

همچنین در ادامه مباحث در صفحه 166 درباره «روش اقناع اندیشه» می خوانیم: «یکی از رایج ترین تاثیرات مذاکره، اثرگذاری در اندیشه، تفکر، آگاهی و فهم طرف مقابل است که از ایجاد یا افزایش آگاهی های آنان تا ایجاد بصیرت و نگاه ژرف، تاثیرات متفاوتی را شامل می شود. مهم ترین ابزار مذاکره که کلمه و کلام است نیز بیشتر با تاثیرگذاری در آگاهی و اندیشه تناسب دارد و از دریچه تاثیرگذاری در اندیشه بر احساسات و علایق و رفتارهای طرف مقابل می توان اثر گذاشت؛ هرچند برای اثرگذاری بر احساس و رفتار، راه های دیگری نیز وجود دارد. به کار انداختن اندیشه، یکی از اهداف پیامبران الهی بوده و آنان بارها در احتجاجات و مذاکرات خود از این روش بهره بردند.»
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1396
  • چاپ جاری
    1
  • شمارگان
    1000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    240
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    293
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 28 فروردین 1397
  • شناسه
    64649
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما