loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نبرد من: مانیفست فکری نجم الدین اربکان

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده نجم الدین اربکان

مترجم مهدی پیروزفر

ویراستار مهرناز بوجاری صفت

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 254

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 64654 10003022
126,000 113,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مترجم در مقدمه کتاب در معرفی اربکان می نویسد:
«در حقیقت، نجم الدین اربکان رهبر و پرچمدار حرکت اسلامی نوین ترکیه است. اگرچه در دوران حکومت جمهوری خواهان 1923 ـ 1950 (دوره اسلام زدایی در ترکیه نوین) محدودیت های شدیدی روی اسلام گرایان به اجرا در می آید، اما از دهه 1950 فرایند بازگشت اسلام گرایی در ترکیه آغاز می شود و مهم ترین متغیری که در این فرایند بیشتر نقش ایفا می کند «هویت تمدنی» ترک هاست که ریشه در دین دارد. از این رو، اربکان در سال 1970 حزب نظام ملی را تأسیس می کند، اما این حزب به دلیل داشتن گرایشات اسلامی و گریز از اصول علمانیت و در پی انقلاب آذار 1970 می شود.»

در رابطه با تلاش های اربکان برای تاسیس حزب می خوانیم: «بدگمانی سازمان های نظامی به اربکان و گروه های اسلامی باعث می شود تا آن ها گمان کنند اربکان و اسلام گرایان قصد دارند طبعیت نظام سکولار را تغییر دهند و دست به انقلاب بزنند. بنابراین، به منظور کنترل اسلام گرایان قصد دارند طبیعت نظام سکولار را تغییر دهند و دست به انقلاب بزنند. بنابراین، به منظور کنترل اسلام گرایان حزب رفاه در 1998 ملغی و حزب فضیلت جایگزین آن می شود. البته، الغای حزب فضیلت در 2001 نیز باعث گسترش اختلافات شده و در نهایت به تجزیه حزب می انجامد. بنابراین، سنت گرایان با حمایت اربکان حزب سعادت را ایجاد می کنند و اصلاح طلبان نیز به رهبری رجب طیب اردوغان حزب عدالت و توسعه را بنیان نهاده و قدرت را در 2002 در اختیار می گیرند.

در نتیجه، باید بر این نکته توجه کرد که تغییر نام حزب نظامی ملی به حزب سلامت ملی و سپس رفاه و فضیلت و سعادت به دست نجم الدین اربکان در حقیقت ناشی از فشارهای حاصل از جنگ قدرت مستمر میان مراکز سکولار و اسلام سیاسی بوده است. بنابراین، باید اذعان کرد که تنها بنیان گذار اسلام سیاسی در سایه دموکراسی در ترکیه کسی جز نجم الدین اربکان نیست که با نوشتن کتاب (DAVAM) سعی کرده مانیفست فکری خود را برای بازماندگان مکتب کند و آرمان های خود را به سمع و نظر مخاطبان برساند. در سراسر کتاب، او زندگی را جهادی در راه حق می داند و از همه درخواست می کند که در این جهاد مقدسی که در نهایت سبب استیلای اسلام و مسلمانان خواهد شد حاضر شوند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما