loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ مذاهب اسلامی

1.5 (2)

ناشر دانشگاه ادیان و مذاهب

نویسنده محمد ابوزهره

مترجم علیرضا ایمانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 407

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 65074 10003022
250,000 237,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نگارنده در این کتاب، کوشیده گزارشی از مذاهب اسلامی را در دو بخش مذاهب کلامی و فقهی معرفی کند.
بر این اساس، وی در آغاز به عوامل پیدایش اختلاف در میان امت اسلامی اشاره کرده و خاستگاه آن را درمیان دیدگاه های اعتقادی یا موضع گیری های سیاسی مذاهب، جست و جو کرده است، از نگاه مولف، عواملی چون دشواری مسائل کلامی، دخالت تمایلات نفسانی، اختلاف گرایش ها، تقلید از پیشینیان، ریاست طلبی و سرانجام نژادپرستی و تعصبات قومی و طایفه ای، از عمده ترین عوامل اختلاف های مذهبی در طول تاریخ بوده است.

هم چنین هم جواری مسلمانان با پیروان ادیان گذشته و تشرف برخی از آنان به آیین اسلام، بدون آن که تمامی اندیشه های باطل و افکار خرافی خود را کنار گذاشته باشند، ترجمه شدن فلسفه ی یونان به زبان عربی و رواج آن در میان مسلمانان، وجود آیات متشابه در قرآن کریم و تفاوت توانمندی ها و دیدگاه ها در نحوه ی استنباط احکام شرعی از منابع آن نیز از اسباب فرقه گرایی و تفرقه میان امت اسلامی بوده است.

مولف پس از این مقدمه، فرقه هایی را که با انگیزه های سیاسی در جهان اسلام پدیدار گشته اند، معرفی می کند و مذهب شیعه را در کنار فرقه "خوارج" به منزله دو گرایش سیاسی که در برابر مسلمانان قد برافراشتند، مطرح می کند و خاستگاه و انشعاب های آن دو را تبیین می نماید.
او سپس مذاهب اعتقادی را بررسی نموده، از جبریه، معتزله، اشاعره، ماتریدیه و سلفیه به تفصیل سخن می گوید و پایان کتاب خود را به بررسی مذاهب نوپیدایی هم چون "وهابیت"، "بهائیت" و "قادیانیه" اختصاص می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما