loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی کارکرد های اجتماعی انتظار حضرت مهدی (عج) در ایران معاصر

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 6533 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این پژوهش، آثار اجتماعی انتظار ظهور امام زمان به عنوان اعتقاد و استراتژی مهم شیعه و مورد تأکید اهل بیت و پیامدهای خوب آن در ساختن جامعه اسلامی ایران و پویایی، انسجام و کنترل اجتماعی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نگارنده، نخست به مفهوم انتظار و آثار سازنده آن در امیدبخشی به مردم برای ساخته شدن دنیا و بهبود اوضاع مردم اشاره کرده و از منظری روایی و قرآنی به بحث درباره امید و اقسام آن پرداخته است. سپس وعده پیروزی نهایی لشگر حق بر باطل و نصرت الهی نسبت به مؤمنین و گسترش عدالت بر اثر ظهور امام زمان(ع) در آیات و روایات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فراگیری رحمت و هدایت الهی و عوامل امید بخشی در جامعه منتظران را تبیین شده است. نویسنده، رشد فرهنگ، دانش و ارتباطات، گسترش امنیت در جامعه و نزول برکت و رفاه اقتصادی را در پرتو امید به ظهور ارزیابی کرده ورابطه امید و انتظار سازنده را بررسی نموده است. یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی که نگارنده به آن اشاره کرده است؛ پویایی اجتماعی و تحرک بخشی به مردم ایران در سده اخیر و داشتن روحیه ظلم ستیزی، حرکت مردم برای تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، خیزش های مردمی در عصر مشروطیت و داشتن روحیه جهاد با کفار است. در همین راستا، نگارنده به ادله عقلی و نقلی ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت کبری اشاره کرده و تفکر نفی جدایی دین از سیاست توسط امام خمینی در عصر کنونی را تشریح نموده است. وی انسجام بخشی و همبستگی اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(ع) عنوان کرده و دیدگاه اندیشمندانی مانند فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی را در مورد عوامل همبستگی اجتماعی و آثار آن در جامعه بیان نموده است. در همین راستا به مسأله ولایت فقیه یا ولایت فقها (نواب عام) در عصر غیبت اشاره شده و پیشینه ای از بحث ولایت فقیه در عصر صفویه، مشروطیت و انقلاب اسلامی ایران ارایه شده است و نمونه هایی از میرزای شیرازی، شیخ فضل الله نوری، آخوند خراسانی و امام خمینی را در مورد مبحث ولایت فقیه با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. نویسنده، بازشناسی جایگاه سیاست در شریعت، تصمیم ولایت در حوزه سیاست و بعد مناسکی و همبستگی اجتماعی را از پیامدها و دستاوردهای سیاسی امام خمینی به ویژه در مورد ولایت فقیه عنوان کرده است. در بخش دیگری از کتاب، نویسنده به یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی انتظار ظهور امام زمان(ع) اشاره کرده و نظارت و کنترل اجتماعی از دیگر آثار انتظار عنوان نموده است. وی احساس حضور و جامعه پذیر کردن انتظار امام زمان را از آثار و نتایج نظارت و کنترل اجتماعی برشمرده و عوامل جامعه پذیری در نهادهای مختلف اجتماعی جامعه ایران و نقش رسانه ها و ارگان های مذهبی در گسترش تفکر انتظار ظهور را بررسی نموده است. نویسنده، امربه معروف و نهی ازمنکر را به عنوان ابزار مهمی برای کنترل اجتماعی و نظارت عمومی دانسته وسطوح فردی و اجتماعی و حکومتی امربه معروف و نهی ازمنکر و فرایند اعمال آن را تبیین نموده است. وی در پایان به ساختار اجتماعی و فرهنگی عصر غیبت اشاراتی نموده است. به نظر می رسد که مباحث کتاب از انسجام ضعیفی برخوردار است و در اغلب موارد ارتباط منطقی مطالب رعایت نشده است و پراکندگی مطالب باعث می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما