loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوراهی روحانیت: جستارهایی درباره مرجعیت شیعه در ایران معاصر

ناشر آرما

نویسنده کمال رضوی

ویراستار محمدمهدی طاهری | جواد کاظمی دلوئی

مستندساز سارا شریعتی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 300

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 65580 10003022
45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با نگاهی به مسیری که روحانیت و مرجعیت در تاریخ متأخر ایران طی کرده و پایگاه و جایگاهی که اکنون در جامعه ایران دارد، می توان از یک دوراهی بر سر راه روحانیت سخن گفت: نخست، پذیرش ایفای نقش در قالب یک نهاد مدنی و ادغام و مشارکت در ساخت فعال جامعه مدنی نحیف اما در حال تکوین و توسعه ایران؛ و دوم، باقی ماندن بر میراث گذشته و کوشش برای تداوم نقش آفرینی به عنوان یک گروه منزلتی با حفظ امتیازها و خصایل مألوف در جهان جدید.
این یک انتخاب تعیین کننده برای نهاد روحانیت در جامعه ای است که در حال انتقال از وضعیت پیشین به دورانی جدید است.

درون مایه ی مقالاتی که در این دفتر گرد آمده اند، بازنمایاندن الزامات و لوازم نظری و عملی چنین انتخابی است. بحث با مفهوم پردازی جایگاه اجتماعی مرجعیت در قالب نهاد اجتماعی و گروه منزلتی و نهاد مدنی آغاز می شود و در ادامه ذیل چند محور، تحول تاریخی روحانیت و مرجعیت در ایران معاصر و چالش ها و امکانات پیش روی این تحول نمایانده می شود.

کتاب مذکور شامل یک مقدمه از دکتر سارا شریعتی (عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران) و یک درآمد با عنوان «امتناع جامعه شناسی روحانیت؟»، در دو بخش تنظیم شده است.

بخش اول آن با عنوان «جایگاه اجتماعی مرجعیت (صورت بندی های مفهومی)» به بررسی ابعاد جامعه شناختی تحلیل مرجعیت در قالب نهاد اجتماعی، نهاد مدنی و گروه منزلتی در سه فصل مجزا می پردازد.

بخش دوم کتاب با عنوان «مرجعیت در تاریخ معاصر ایران» شامل شش فصل است که در واقع هر یک جستارهای مجزا با جهت گیری جامعه شناختی ـ تاریخی هستند.
عناوین فصول این بخش عبارتند از:
«مرجعیت: از تمرکز تا تعدد»؛
«مرجعیت و رسانه»؛
«مرجعیت و پاسخ گویی به مسائل زنان»؛
«مرجعیت و کارآمدی؛ چالش بر سر خروج زنان از کشور»؛
«بازگشت نوستالژیک به الگوی فقه سنتی»؛
و «سه گانه ای برای تحول فقه و روحانیت در جامعۀ صنعتی: شهر، زنان، زمان».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما