loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر مبانی جامعه شناسی دین: بررسی و نقد اندیشه های دکتر علی شریعتی

ناشر ادیان

نویسنده محمد فولادی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 280

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 65601 10003022
150,000 142,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر شامل 6 فصل است که فصل اول به کلیات و مفاهیم می پردازد. در ابتدا زندگی نامه دکتر شریعتی، آثار و زمینه های فکری و شرایط اجتماعی مطرح می شود.
در واقع مفاهیم مهمی مانند دین در منظرگاه های مختلف، تعریف جامعه شناسی و جامعه شناسی دین در این فصل مطرح می شود.

فصل دوم با عنوان نظریه دینی دکتر شریعت به مقایسه نظریه مارکس و شریعتی می پردازد و نظریه دینی شریعتی به طور کامل طرح بحث می شود.

فصل سوم خاستگاه منشأ پیدایش و مرحله آغازین دین بشر است که به بررسی منشأ پیدایش دین از منظر دکتر شریعتی پرداخته است.

در فصل چهارم ابزار و منابع فهم دین مدنظر قرار گرفته. منظور از منابع فهم دین، کتاب، سنت، عقل و اجماع است که دکتر شریعتی از ابزارهای فهم دین به اجتهاد و علم نیز اشاره دارد.

فصل پنجم با عنوان جهان بینی و ایدئولوژی به تعریف جهان بینی، ارتباط جهان بینی و ایدئولوژی و معنای ایدئولوژی کردن دین می پردازد. شالوده مباحث این فصل از نظر دکتر شریعتی مطرح می شود.

فصل ششم طبقات و مفسران دینی، روحانیون و روشنفکران می باشد. در مورد شریعتی مباحث مختلفی مطرح است که چه ارتباطی با روشنفکران و روحانیت داشته است، نظر ایشان در مورد روحانیت و روشنفکران چیست، و ... از جمله مباحث مهمی که در این فصل به طور کامل به آن پرداخته شده، همین مبحث است.

شریعتی و روحانیت و شریعتی و روشنفکران از بخش های این فصل است و در انتها کتاب شناسی تفصیلی و نمایه ها مطرح شده که امیدواریم این مباحث مورد نظر مخاطبان قرار گیرد.

هدف اصلی ارائه کلیاتی در باب مبانی جامعه شناسی دین و نقد اندیشه دکتر علی شریعتی در این زمینه است که امید است با بازکاوی، مسائل و مباحث دینی استخراج شده و با آرا و تفاسیر رایج دینی اندیشمندان مسلمان مقایسه شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما