loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیک قصه نویسی

ناشر سوره مهر

نویسنده مهدی حجوانی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 472

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 66039 10003022
98,000 93,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «پیک قصه نویسی»، در ده درس به آموزش قصه نویسی و بیان چارچوب آن می پردازد.

در فصل اول کتاب، حجوانی به تفاوت داستان و دیگر قالب های نگارش همچون: گزارش، مقاله، تاریخ نگاری، خاطره نویسی، زندگی نامه، سفرنامه، داستان، تخیل و حس برانگیزی در داستان کوتاه اشاره می کند.

هنرجویان در فصل دوم با اصطلاحاتی همچون درونمایه، پیام، فکر اولیه، طرح و نثر و نقش هر یک در تکوین شکل گیری یک داستان آشنا می شوند.

حجوانی در فصل سوم به معرفی اصطلاحات داستانی و نیز بیان مراحل سه گانه تکوین داستان اشاره می کند و در واقع شیوه های رسیدن به فکر اولیه در این فصل آموزش داده می شود.
هنرجویان در فصل چهارم با سه رکن داستان که شامل مقدمه، تنه و نتیجه است، آشنا می شوند. و در این بخش هنرجویان با وظایف هر کدام از ارکان داستان آشنا می شوند.

فصل پنجم به نتیجه داستان اشاره دارد. در این مرحله انتظار خواننده به پایان می رسد و نوعی آسودگی خیال و تخلیه روانی صورت می گیرد. فراموش نمی کنیم که در این بحث نیز مثل بسیاری از مباحث دیگر نمی توان قاعده و فرمول خاصی ارایه داد. اما قدر مسلم آوردن توضیحاتی در این موضوع، شما را در این کار یاری خواهد داد.
در کتاب دوم، حجوانی مبحث درسی را با پرداخت داستان شروع می کند. در این فصل به ابزار سه گانه پرداخت و ویژگی های نثر خوب داستانی اشاره دارد.

در فصل ششم این کتاب به استفاده بجا از ابزار پرداخت، کمک به پیشبرد داستان، حس برانگیزی، تفاوت ابزار حس با انتقال حس، دوری از عبارات غیر داستانی، دوری از لغات و عبارات محاوره ای و تخصصی، روان بودن نثر، ایجاز، تکرار شروع و پایان قوی در نثر و لحن اشاره دارد.
فصل هفتم هنرجویان را با مباحث جایگاه نویسنده نسبت به داستان آشنا می کند.

در فصل هشتم کتاب پیک قصه نویسی، مهدی حجوانی به شخصیت پردازی در حوزه روانشناسی و داستان نویسی اشاره دارد . تقسیم بندی در شخصیت های داستان یکی دیگر از مباحثی است که در فصل نهم بیان شده است که آشنایی با آنها ذهن خواننده را درباره داستان خود و یا دیگران تواناتر می کند. فصل آخر کتاب پیک قصه نویسی مباحثی در خصوص مکان، زمان و فضا در داستان اختصاص دارد و این فصل سه بخش دارد بخش اول مفهوم مکان، زمان و فضای داستانی، بخش دوم کاربرد های مختلف مکان، زمان و فضا و بخش سوم توصیه هایی است که موقع نوشتن داستان اهمیت دارد به آن اشاره می شود و تمامی توصیه ها جنبه عملی و کاربردی دارد.
کتاب پیک قصه نویسی مهدی حجوانی از جمله منابع قابل دسترس برای هنرجویان داستان نویسی حوزه هنری است.

منظور ما از قصه، خمیرمایه و شالوده مشترک همه قالب های داستانی است. بنابراین، قبل از آشنایی با این استخوان بندی اصلی، پرداختن به فرعیات حاصلی جز پریشانی ذهن ندارد. بر این اساس، بحث درباره تفاوت بین قالب های داستانی همچون حکایت، افسانه قصه، رمانس طرح، داستان کوتاه، داستان بلند، و رمان را به زمانی موکول می کنیم که چارچوب مشترک آن ها را شناخته باشیم. البته بین قالب هایی که بر شمردیم سر و کار قصه ما با قصه و داستان کوتاه بیشتر است که هر دو در این نوشته به یک معنی اند.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1397
  • چاپ جاری
    3
  • شمارگان
    1110
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    472
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    457
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 10 خرداد 1397
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    پنجشنبه 29 خرداد 1399
  • شناسه
    66039
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما