loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ ایران - جلد سوم (بخش دوم): از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان

پژوهش دانشگاه کیمبریج

ناشر امیرکبیر

مترجم حسن انوشه

گردآورنده کتاب احسان یارشاطر

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 1059

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اگر چه شناخت نهادهای ایرانی دوره های پیش از اسلام برای تاریخ نگار اهمیت دارد، ولی فهم و دریافت آن ها دشوارتر از تاریخ سیاسی است. این دشواری عمدتا به واسطه آن است که منابع موجود چندان پرتوی بر این نهادها نمی افکنند تا امکان برداشتی درست و دقیق را میسر سازند. از اینروی، در کتاب حاضر به این موضوع توجه خاصی شده است.
بخش هجدهم از قانون، به ویژه در دوره ساسانی، و تاثیری که این قانون از ساخت و سازمان بندی اجتماعی ایران عصر پارتی و ساسانی برداشته بود گفتگو می کند، و در پی آن سخنی خواهد آمد درباره خانواده پدرسالار گسترده – همچون واحد اجتماعی پایه -، گروه های همخون و حقوق و امتیازات خاص و وظایف آن ها، گروه های اجتماعی و نهاد برده داری، آنگاه به تشریح دقیق قانون خانواده، قانون مالکیت و قانون تکالیف و تعهدات می پردازد.
بخش نوزدهم با توجه خاص به کتیبه ها، سکه ها و شمایل های معاصر آن ایام، نخست به بررسی نهاد پادشاهی و منابع و حدود قدرت و اختیارات پادشاه، اقشار اشرافیت، پایگاه اجتماعی و سیاسی و القاب آن می پردازد.
بخش بیستم به بررسی تقسیمات جغرافیایی و اداری شاهنشاهی، مراکز شهری، جاده ها و مسافرت اختصاص دارد و پژوهشی نه چندان جدی درباره اقتصاد، تولید و بازرگانی خواهد کرد.
بخش بیست و یکم (الف)، پژوهشی در تقویم و سال شماری است. و بخش بیست و یکم (ب)، به جشن ها که برجسته ترین و جالب ترین بخش آئین های دینی بودند و نیز اصطلاحات گاه شماری در دوره ساسانی و پی آمدهای آن می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما