loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تبصره العوام فی معرفه مقالات الانام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 66501 10003022
80,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده در این کتاب ابتدا به ذکر ادیان پیش از اسلام پرداخته و سپس در مباحث مربوط به اسلام، با اصل قرار دادن دو فرقه ی شیعه و اهل سنت، به توضیح حدیث افتراق و شمارش شاخه های متعدد این دو فرقه اصلی و اثبات ناجی بودن مذهب اثناعشریه پرداخته است.

تبصره العوام در 26 باب تنظیم شده است. در باب های اول تا سوم، به ذکر ادیان پرداخته و نظریات و گفته های فلاسفه، مجوس، جهودان، ترسایان و صابیان را نقل می کند. مؤلف درباره ی مجوس بیشتر به اساطیر ایران نظر دارد. وی در بیان فرق اسلامی، بنابر حدیث افتراق، تعداد فرقه ها را 73 فرقه می داند؛ اما معتقد است که در اصل همه ی فرقه ها شاخه های دو فرقۀ اهل سنت و شیعه اند که دشمنان هر یک آن ها را به ترتیب نواصب و روافض خوانده اند.

مؤلف پس از طرح مسأله جانشینی پیامبر اکرم (ص) و ردّ نظر اهل سنت در فصول بعدی به ذکر فرقه های خوارج، معتزله، مشبّهه و مجسّمه و اصحاب تناسخ می پردازد. مؤلف مذاهب فقهی اهل سنت را در فصل مشبهه طرح می کند و آنها را در تقسیم بندی نه چندان مرتبی هفت فرقه برمی شمارد. وی همچنین گزارشی نسبتا مفصل از عقاید اشعری ارائه می نماید.

مؤلف در باب شانزدهم به فرقه های صوفیه نظر دارد و آنها را شش فرقه می داند و جالب آن که حلاج را ساحر می خواند. در باب بعد، به طعن، اقوال بزرگان تصوف را از رساله ی قشیریه نقل می کند. به نظر وی، صوفیان همه از اهل سنت اند و این دلیل محکمی بر محکومیت آنها است.

در باب های بعدی به قومی که مدعی اهل سنت و جماعت بوده اند، تعریض دارد، از جمله به عبدالقاهر بغدادی که در الفرق بین الفرق خود را ناجی می داند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما