loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل ذهن

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده برتراند راسل

مترجم منوچهر بزرگمهر

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 269

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

برتراند راسل، از معدود فیلسوفانی است که به پاس «آثار متعدد در حمایت از نوع دوستی و آزادی اندیشه» جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده است. راسل پیشگام تحلیل منطقی و مدافع سرسخت تجربه گرایی بود.

او در مسائل پراهمیتی نظیر چگونگی کارکرد ذهن، شیوه تجربه کردن جهان پیرامون، ذات واقعی معنای کلمات و جملات بحث و فحص کرد، و از این طریق ابزارهای علمی و فلسفی ارزشمندی برای ما به ارمغان آورد؛ اما تلاش وی برای جست وجوی حقیقت فقط به فرمول های خشک منطق محدود نماند، فعالیت های اجتماعی او در دفاع از حق رأی زنان، صلح، حقوق مردم جهان سوم و انتقاد شدید از حکومت های تمامیت خواه بخش جدایی ناپذیر فعالیت علمی و فلسفی او به شمار می آید.

کتاب «تحلیل ذهن» آنطور که راسل در مقدمه کتاب می نویسد اصل مساعی مبذوله برای تلفیق دو تمایل مختلف است: یکی در روان شناسی و دیگری در علم فیزیک یا حکمت طبیعی: «از یک طرف بسیاری از روان شناسان مخصوصا پیروان مکتب «رفتار ظاهر» به اتخاذ موضعی گراییده اند که اگر از لحاظ فلسفی اصالت مادی نباشد و از حیث روش و طریقه تحقیق مادی است. آنها روان شناسی را بیش از پیش متکی بر علم ابدان و وظایف الاعضا و مشاهده و ترصید خارجی می نمایند و ماده را امری صلب تر از ذهن و غیرمشکوک تر از آن قلمداد می کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما