loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

وظایف دولت در پیش گیری از جرم در جامعه اسلامی

عدالت و سلامت

ناشر نورالسجاد

نویسنده محمد عابدی میانجی

زیر نظر ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 224

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مقدمه مؤلف:

آنچه پیش رو دارید، حاصل تلاشی است که برای تبیین «وظایف دولت اسلامی در جهت پیشگیری از جرم و گناه» به انجام رسیده است؛ در فصل اول با عنوان «مروری بر شیوه های پیشگیری از جرم و گناه» مفهوم و انواع پیشگیری را مرور کرده ایم. فصل دوم را به «وظایف دولت اسلامی و پیشگیری از محرومیت ها»، اختصاص داده و در سه بخش به «محدودیت معرفتی بشر»، «محرومیت های جنسی»، «رفاه زدگی و محرومیت های اقتصادی» توجه کرده ایم. فصل سوم به «دولت اسلامی و اصلاح بسترهای اجتماعی جرم و گناه» اختصاص دارد و به مسائلی چون «مسکن، خانواده، محیط اشتغال و ارتباط و محیط های تحمیلی می پردازد. فصل چهارم و پنجم هم به موضوع دولت اسلامی و اصلاح بسترهای سیاسی و فرهنگی جرم اختصاص دارد. به این ترتیب در فصل چهارم حوزۀ سیاست داخلی و خارجی و وظایف دولت در هر حوزه و در فصل پنجم موضوع هجوم فرهنگی به طور گسترده بحث شده است. در خاتمه به دلیل حساسیت نقش اقلیت ها، نگاهی به جایگاه اقلیت ها در بسترسازی برای جرم و گناه انداخته ایم.

در این مقدمه ذکر چند نکته ضروری است:

۱. در نوشتۀ حاضر برای پرهیز از طولانی شدن مباحث، بحث های واژگانی مانند معنای جرم و گناه و تفاوت آن ها، یا معنای دولت و نظام و مباحثی از این دست را واگذاشته ایم و بیشتر به آنچه عرف از این واژگان درک می کنند، تکیه کرده ایم و لذا جرم و گناه را مساوی هم و دولت و نظام را مترادف فرض کرده ایم؛ هر چند تفاوت هایی در گستردۀ جرم و گناه و چگونگی تمایز یا تداخل آن ها وجود دارد، ولی منظور ما شامل هر دو است و هدف نوشتۀ حاضر تبیین راه هایی برای «پیشگیری از جرم و گناه» است و همین طور از دولت اسلامی، همان نظام اسلامی را مد نظر قرار داده ایم.

۲. نزدیک به دویست آیۀ قرآنی در این نوشته مورد توجه و استناد قرار گرفته است؛ از این رو می توان تحقیق حاضر را به نوعی نگاه قرآنی به موضوع پیشگیری از جرم دانست. همین طور حجم فراوانی از روایات به ویژه روایات امیرمؤمنان چراغ راه و راهنمای این پژوهش است.

۳. ضمن اینکه به کتب تخصصی مرتبط استناد و توجه کرده ایم، تلاش نموده ایم نمونه های عینی و مستندی هم برای مطالب ارائه کنیم؛ از این رو حجم قابل توجهی از مطالب را به مصاحبه ها و گزارش های نهادها و مقام های مسئول و ذیصلاح در ارتباط با بحث پیشگیری اختصاص داده ایم.

۴. تلاش کرده ایم مطالب تنها توصیفی نباشند؛ بنابراین در جای جای کتاب به ارائۀ پیشنهادهای عملی پرداخته ایم؛ به این امید که مورد توجۀ دلسوزان نظام اسلامی و ارزش های الهی قرار گیرد؛ و گامی به سوی سلامت اخلاقی جامعه محسوب شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما