loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه تقویم الابدان فی تدبیر الانسان

دوا و درمان در روزگاران کهن 22

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 67121 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
100,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب مانند تقویم های نجومی مجدول است. مولف برای هر یک از بیماری ها جدول دوازده خانه ای مشخص کرده است که شامل نام بیماری، مزاج، سن، فصل، منطقه، شدت و ضعف بیماری، علل، نشانه ها، مداوا با داروهایی که خاصیت گرمی و سردی دارند، تدبیر ملکی، درمان با آسانترین دارو و درمان عمومی.

کتاب کلا دارای 44 جدول 8 خانه ای نیز است که جمعا 352 نوع بیماری را شرح داده، روش درمان آنها را می آموزد.

ابن جزله در این کتاب پس از مقدمه ای در تعریف و فواید طب و ذکر فهرست ابواب و رووس مطالب جداول، پس از عنوان «الکلام علی الامراض و عللها و علاماتها» به ذکر تدابیر امراض و خصوصیات هر یک پرداخته است.

از متن عربی تقویم الابدان ابن جزله نسخه هایی در کتابخانه های ایران و جهان موجود است.

قدیمی ترین نسخه موجود از این اثر، نسخه ای بسیار نفیس در کتابخانه مجلس شورای اسلامی است که به شماره 14569 نگهدای می شود. حدود یک یا دو برگ از انجام نسخه افتاده و به همین دلیل تاریخ دقیق کتابت مشخص نیست. اما از روی قرائن موجود از جمله نوع خط و کاغذ و غیره می توان تخمینا کتابت آن را به سده هفتم هجری منسوب کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما