loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شریعتی به روایت اسناد ساواک (دوره سه جلدی)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تحقیق و تنظیم کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 1612

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این مجموعه سه جلدی که دارای بیش از ۲۰۰۰ برگ سند از اسناد ساواک درباره دکتر علی شریعتی است، تمام پرونده وی در ساواک مرکز را در برمی گیرد و حاوی نکات مهم و ارزنده تاریخی برای محققین و علاقه مندان به تاریخ است.

در مقدمه این مجموعه با اشاره به اهمیت شخصیت دکتر شریعتی در تاریخ معاصر ایران آمده است:
از آنجا که شخصیت دکتر علی شریعتی در حوزه عمل و اندیشه، موضوع مناقشه جدی میان موافقین و مخالفین بوده است، در این اثر سعی شده ضمن رعایت بی طرفی، تصویر او آن گونه که از اسناد باقی مانده استنباط می شود، ارائه و در این رهگذر قضاوت را به علاقه مندان و محققین واگذار کنیم تا شاید خوانندگان از عینیت اسناد نقبی به واقعیت زده و به حقیقت قضاوت نزدیک شوند.»

جلد اول کتاب، اسناد مربوط به وی از سال ۱۳۳۶ تا پایان سال ۱۳۵۰ است که موضوعات مهمی همچون فعالیت ها و دستگیری شریعتی در دهه ۳۰ ، بورس تحصیلی وی به خارج از کشور، بازگشت به ایران و تدریس در دانشگاه مشهد از آن جمله است.

اسناد شریعتی در جلد دوم این مجموعه مربوط به سال های ۱۳۵۱ تا پایان سال ۱۳۵۵ است که بخش عمده ای از آن به گزارش های ساواک از سخنرانی های دکتر شریعتی در حسینیه ارشاد اختصاص دارد. همچنین گزارش های متعددی از ساواک درباره نامه ها، مقالات و کتاب های شریعتی در جلد دوم مشاهده می شود. اما یکی از معدود اسناد جالب توجه جلد دوم سندی است مربوط به گزارش ساواک از مباحثه استاد مطهری، آیت الله خامنه ای و دکتر شریعتی در یک مجلس خصوصی که نام افراد مطرح دیگری نظیر دکتر مفتح نیز در آن به چشم می خورد.

گزارش های سال های ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ ساواک درباره شریعتی محتوای جلد سوم این مجموعه را در بر می گیرد.
از مهم ترین اسناد جلد سوم می توان به سفر شریعتی به انگلیس و بیماری و درگذشت مشکوک وی اشاره کرد. علاوه بر این انتشار اسناد لاتین یکی از ویژگی های منحصر بفرد این مجلد است که در آن جزئیات گزارش های بیمارستان ساوتهمپتن انگلیس از مرگ شریعتی روایت شده است.

ویژگی قابل توجه مجموعه سه جلدی «شریعتی به روایت اسناد ساواک» در طراحی منحصر بفرد تصویر روی جلد این اثر است که بر پشت هر مجلد بطور جداگانه سندی از اسناد کتاب منتشر شده است. در تصویر پشت جلد اول کتاب سندی از ورود دکتر شریعتی به ایران و دستگیری وی در ماکو در سال ۱۳۴۳درج شده؛ پشت جلد دوم تصویر سند بازداشت شریعتی در سال ۱۳۵۲ طراحی شده و سندی از گزارش ساواک درباره فوت و ترحیم دکتر شریعتی در لندن تصویر پشت جلد سوم این مجموعه است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما