loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه - جلد اول

بضمیمه تعلیقات سبزواری

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب اسفار اربعه همان شاهکار ماندگار و ارزشمند حکیم صدرالمتألهین شیرازی است که به روشنی سیمای مکتب مستقل و منسجم او را که خود حکمت متعالیه نامیده است جلوه گر می سازد.
این مکتب نتیجه نبوغ و دانش گسترده و تسلط این حکیم و فیلسوف بزرگ بر فلسفه اشراقی و مشائی و کلام و عرفان و الهام گرفتن وی از قرآن مجید و احادیث اهل بیت علیهم السلام می باشد و در عین حال آن را بایستی ثمره شجره طیبه حکمت دانست که قرن ها پیش از او در ایران و بلاد اسلامی و نقاط دیگر جهان وجود داشته و نشو و نما نموده است.

حکیم ملاصدرا همواره آرزو داشت که حکمت واقعی را به همگان معرفی کند و فلسفه و کلام مرسوم و متعارف را به بستر واقعی خود یعنی حکمت حقیقی بیندازد و نزاع موهوم عقل و شهود و وحی (یا فلسفه و عرفان و شریعت) را که از شرک خفی و چشم احوال برمیخاست به روشی توحیدی، به منبع واحد ذو درجات برساند و ثابت کند که حکمت فقط یک حکمت و منبع دریافت حقیقت فقط یک چیز است که در سه مرحله و سه درجه: عقل و شهود و وحی متجلی می شود و هر یک از این سه، جایگاه خود را دارد.

در زمان ملاصدرا پس از شفا کتاب جامعی که همه مسائل فلسفه مشائی را داشته باشد و منصفانه و از دید فلسفی به همه مسائل نگریسته باشد وجود نداشت و کتب نسبتاً جامع فاقد بسیاری از مسائل و دیدگاه ها بود و از آن گذشته به فلسفه اشراقی و عرفان و سخنان متکلمین نمی پرداخت.

وی همچنین در صدد بود که مجموعه ای فراهم گردد تا وسیله ای شود که آراء و استدلالات بکر و نوآوری های گران بهای خود را به سمع و نظر حکمت آموزان برساند. ولی موانع به وی اجازه این کار را نمی داده، تا آنکه به حکم حاکم غیبی و امر آمر ملکوتی دستور می یابد و این بنای رفیع را بنیان می کند و سی سال پای آن عمر گران بها می گذارد تا آن را به انجام می رساند.

کتاب حاضر جلد اول از مجلدات نه گانه اسفار است که شامل سه بخش (مرحله) است حکیم صدرالمتألهین آن را به بحث درباره احکام وجود و مجعولیت آن اختصاص داده است.

جلد اول کتاب اسفار بضمیمه تعلیقات حاج ملاهادی سبزواری با اشراف و مقدمه مفصل استاد سید محمد خامنه ای و با تصحیح و تحقیق دکتر غلامرضا اعوانی در 736 صفحه به همراه فهرست آیات قرآنی، حدیث، اشعار و ... از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا به زیور طبع آراسته شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما