loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه - جلد پنجم

بضمیمه تعلیقات سبزواری

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

آنچه در جلد پنجم کتاب الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة محور اصلی مباحث مطرح شده را تشکیل می دهد، حقیقت جوهر جسمانی و خصوصیات آن است.

این بحث نه تنها در نزد حکیم متاله صدرالمتالهین و فیلسوف بزرگ ابن سینا از اهمیت خاصی برخوردار بوده بلکه از دیرباز در نزد قدما و فلاسفه ای همچون ارسطو و حتی پیش از او نیز مطرح بوده است. آنچه که در نزد ملاصدرا موجب اهمیت و عنایت به بحث جوهر جسمانی است، عبارت است از هستی و مراتب آن.

مطالعه در بحث های ملاصدرا نشان می دهد که بنای فلسفی او استوار بر حقیقت هستی و تشکیکی بودن آن است. از طرف دیگر حکیم صدرالمتالهین هستی را قائم به واجب الوجود و پرتو وجودی حق تعالی (به تعبیر عرفا: فیض باری تعالی) می داند. وجه صدور این فیض در نزد ملاصدرا ـ همچون اهل عرفان ـ فیاضیت علی الاطلاق حق تعالی است.

ملاصدرا مانند عرفا اطلاق فیض حق تعالی را مستلزم بروز و ظهور کلیه مراتب وجود از بالاترین مرتبه (صادر اول) گرفته تا پایین ترین درجه (یعنی عالم اجسام) می داند. وجود در پایین ترین مرتبه خویش چنان کمرنگ و کم مایه است که ناپایداری به معنای واقعی کلمه در آن هویدا است. در این مرتبه اجزاء موجود در تحقق از هم غایب ولی به هم متصل هستند. یعنی وجود هر جزء از اجزاء موجود در این مرتبه مسبوق به وجود جزء دیگر در آن قبل است. مفهوم جسم و جوهر جسمانی در نزد ملاصدرا ـ که قائل به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت است ـ قالبی است برای تمایز میان یک مرتبه از مراتب وجود با سایر مراتب هستی.

جلد پنجم کتاب الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة ادامه سفر دوم از اسفار چهارگانه است که در شش فن پیرامون جوهر جسمانی و خصوصیات آن بحث می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما