loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه - جلد نهم

بضمیمه تعلیقات سبزواری

ناشر بنیاد حکمت اسلامی صدرا

نویسنده محمد بن ابراهیم صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)

تحقیق و تنظیم کتاب رضا اکبریان

مستندساز رضا اکبریان

زیر نظر سید محمد خامنه ای

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 782

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در میان کتب فلسفی در جهان اسلام، کمتر کتابی را سراغ داریم که در ساله ای اخیر به اندازه اسفار مورد توجه فیلسوفان و محققان فلسفه و کلام و عرفان قرار گرفته باشد.

اسفار اربعه مهمترین و نافذترین کتاب حکمت متعالیه است. بدون شک این اثر گرانقدر در گسترش مکتب خاص فلسفی ملاصدرا همواره یکی از مهمترین کتاب ها به شمار می رود و در اشاعه آن سهم مهمی دارد، آشنایی با تعلیقه های متعددی که بر این کتاب نوشته شده، نشانگر این معناست که در طول چهار قرن گذشته بعد از ملاصدرا اسفار کاملاً شناخته شده و مورد استفاده و درس و بحث بوده است.

یکی از مسائلی که در فلسفه ملاصدرا اثبات شده، مسئله معاد است. مسئله معاد در قلمرو اندیشه اسلامی و آثار عرفانی، فلسفی و کلامی همواره بصورت نقطه ای برجسته نمایان بود تا اینکه نوبت به صدرالمتألهین شیرازی رسید.

مسئله معاد برای صدرالمتألهین از دو جهت اهمیت دارد یکی ماهیت خود مسئله است که همواره کانون توجه دین اندیشان و حکیمان بوده است و دیگری چهره ممتاز و تازه ایست که این مسئله در پرتو مبانی ویژه حکمت متعالیه پیدا می کند.

جلد نهم کتاب الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة شامل چهار باب و پنجاه و هشت فصل است.

در باب اول (هشتم) صدرالمتألهین با تقریر برهان عرشی بر ابطال برهان تناسخ آغاز می کند و در ضمن آن با دقت و ژرف نگری خاصی به بیان کلیاتی درباره اقسام مختلف تناسخ و ابطال آنها می پردازد و در نهایت نظر خود را درباره وحدت نفس و قوای آن به عنوان شاهد بر ابطال تناسخ مطرح می کند. این باب مشتمل بر هشت فصل است.

ملاصدرا باب نهم را به بیان حقایقی درباره ملکات نفس انسانی و فعل و انفعالات نفس و بیان منازل و مقامات انسان اختصاص می دهد که شامل پنج فصل است. در باب دهم حکیم صدرالمتألهین به بیان حقیقت معاد و کیفیت پیدایش روح و بازگشت آن به حضرت حق تبارک و تعالی و مطالبی درباره سعادت و شقاوت عقلی و حسی می پردازد و مشتمل بر یازده فصل است.

باب یازدهم

این باب در اثبات معاد جسمانی و سایر احوالات آخرت مرتبط با آن می باشد شاید بتوان گفت ملاصدرا اولین فیلسوفی است که توانسته معاد جسمانی را به طریق عقل و برهان و با تمسک به مبانی ابتکاریش اثبات نماید و چون برای انسان غیر از مقام عقلانی و تجرد محض مرتبه وجودی دیگری نیز قائل است به این مهم دست یافته و نشان داده که معاد جسمانی در نظام وجود نه تنها ممکن بلکه ضروری است و خلاف آن محال است. این باب درسی و چهار فصل آخرین باب از ابواب کتاب نفس اسفار، و در واقع آخرین باب از مجموعه اسفار اربعه می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما