loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نسخه برگردان العشر مقالات فی العین: کتاب فی ترکیب العین و عللها و علاجها علی رای ابقراط و جالینوس

دوا و درمان در روزگاران کهن 21

ناشر سفیر اردهال

نویسنده الحنین بن اسحق بن سلیمان بن ایوب عبادی

مستندساز یوسف بیگ باباپور

تصحیح و تعلیق یوسف بیگ باباپور

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 98

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب عبارت است از «ماهیت چشم، ماهیت مغز، عصب بینایی و بینایی، بهداشت، علل سوانح مربوط به چشم، نشانه های شناسایی بیماری های چشم، قدرت داروها، داروهای چشم، درمان بیماری های چشم، داروهای مرکب برای چشم و نسخه ها».

این نسخه از لحاظ تصاویری که در آن آمده، در مطالعات تصویرشناسی پزشکی و سیر تحولات آن بسیار مهم است و سالها جزو کتب درسی دانشگاه های اسلامی بوده که در آنها رشته چشم پزشکی تدریس می شده است.

این اثر با وجود اهمیتی که داشته، متأسفانه تا امروز در ایران انتشار نیافته است؛ هر چند که پیش از این به صورت چاپ حروفی، در کشورهای عربی انتشار یافته بود.

نسخه هایی از این کتاب در دارالکتب قاهره (عکسی)، حلب و لنینگراد موجود است؛ و از قراین، قدیمی ترین نسخه موجود از آن نسخه تیمورپاشای قاهره است (سزگین، 1380، ج3، صص 328-345) که این کتاب از روی همین نسخه (شماره 100 طب، مکتوب سنه 592هـ.ق.) برگردان شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما