loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تبارشناسی کلاس درس در ایران: تجربه های تاریخی و تجربه های زیسته

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده سید محمود نجاتی حسینی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 262

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

عصاره پژوهش حاضر نشان می دهد آموزش عالی، علم ورزی و کردار دانشگاهی در جمهوری اسلامی ایران مواجه با یک رخداد جامعه شناختی قابل تامل و تالمی مواجه شده است که از بیخ و بن این نظام های سه گانه را با چالش رو به رو کرده است و منظور درس زدایی از درس، کلاس زدایی از کلاس، دانشجو زدایی از دانشجو، استاد زدایی از استاد و علم زدایی از علم است.

کتاب شامل دو بخش و هفت فصل است و در آن به ترتیب: کتاب شناختی کلاس درس، بازخوانی تجربه های تاریخی کلاس درس در غرب مسیحی، شرق ایرانی، شرق اسلامی و همچنین دوران معاصر از قاجاریه تا جمهوری اسلامی و نیز روایت تجربه های زیسته کلاس درس شامل تجربه های دانشجویی و استادی مطالعه و کاویده شده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:
«تجربه زیسته دانشجویان از کلاس درس حول دو نوع تجربه سامان یافته است: تجربه از کلاس و تجربه از استاد. تجربه آنان نسبت به کلاس درس توام است با عدم رضایت از کلاس، شکل نگرفتن ایده های نو درکلاس، نبودن هم یاری فکری در کلاس، فقدان هشیاری لازم در سر کلاس، بی توجهی به تکالیف کلاسی، فقدان بحث و گفت و گوی علمی با هم کلاسی ها، غیبت فراوان از کلاس درس.

تجربه آنان نسبت به استاد نیز همراه است با عدم دِین به استاد، عدم احترام متقابل بین استاد و دانشجو، عدم رضایت از شیوه تدریس استاد، تلقی نکردن استاد به عنوان الگوی علمی دانشجو، تلقی نکردن استاد به عنوان الگوی اخلاقی دانشجو، راهنمایی نشدن از سوی استاد برای کار جمعی کلاسی، تنش و درگیری استاد و دانشجو.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما