loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علم و دیپلماسی: بعد جدیدی از روابط بین المللی علم، فناوری و نوآوری

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده پیر برونو روفینی

مترجم سید مهدی قائمی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 306

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 67455 10003022
132,000 125,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

توجه به رابطه بین علم و دیپلماسی در واقع توجه به «دیپلماسی علم» است که در حیطه روابط بین المللی قرار می گیرد.
جایی که منافع علم و منافع سیاست خارجی به هم پیوند می خورند. علم در واقع راهگشا یا طلایه دار دیپلماسی است، یعنی همان چیزی که انجمن آمریکایی پیشبرد علم در مطالعه خود آن را «علم برای دیپلماسی» نامیده است.

دیپلماسی علم به دلیل منافع دوسویه ای که دارد، از بهترین فرصت برای تبدیل شدن به یک رویه پایدار و ماندگار برخوردار است. از دیدگاه دیپلمات ها علم به سبب ارج و ارزشی که دارد جالب توجه است و در نتیجه ترکیب علم با دیپلماسی امری معقول و منطقی است.

دیپلماسی از تکیه به علم بهره می برد و علم نیز از تکیه به دیپلماسی سود می برد اما برای اطمینان از وجود متقاران و افزایش کارایی رویکرد دیپلماسی علم، لازم است که مشاهدات بیشتری در مورد موقعیت های ملموس و عینی صورت پذیرند و تحلیل های عمیق تری انجام شوند

دیپلماسی علم برای دیپلمات ها جالب و جذاب است و البته برای پژوهشگران نیز جذابیت دارد. هنگامی که دیپلمات ها پس از مذاکرات طولانی و پیچیده درباره ایجاد زیرساخت های پژوهشی بزرگ بین المللی به نتایج موفقیت آمیزی دست می یابند، بی شک علم، پیروز میدان شده است.

همچنین پژوهشگران بسیار تمایل دارند در جریان فعالیت های بین المللی خود از حمایت شبکه های دیپلماتیک بهره مند شوند یا حتی خودشان برای تکمیل موفقیت آمیز پروژه های خود خواستار مداخله مستقیم سفارت خانه ها می شوند.

دیپلماسی از تکیه به علم بهره می برد و علم نیز از تکیه به دیپلماسی سود می برد اما برای اطمینان از وجود متقاران و افزایش کارایی رویکرد دیپلماسی علم، لازم است که مشاهدات بیشتری در مورد موقعیت های ملموس و عینی صورت پذیرند و تحلیل های عمیق تری انجام شوند.

مباحث کتاب «علم و دیپلماسی» شامل شش فصل می شود: فصل اول: مقدمه، فصل دوم: دیپلماسی علم چیست؟، فصل سوم: دیپلماسی علم به عنوان یک مسئله ملی، فصل چهارم: علم در دستگاه دیپلماتیک: تنوع رویکردهای ملی، فصل پنجم: علم در طلیعه دیپلماسی و فصل ششم: دیپلماسی علم چند جانبه.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما