loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکمت علوی

5 (2)

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

نویسنده اسماعیل منصوری لاریجانی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 628

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 67944 10003022
160,000 152,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

رابطه حکمت با معرفت از جمله مباحث دامنه دار در بین حکما و محققان عرفا است. اغلب آنها حکمت را همان معرفت می دانند و برای اثبات آن دلائل مختلفی ارائه می کنند. ایشان گاه مرتبه حکمت را بالاتر از معرفت و یا باطن علم معرفی می کنند، اما محققانی از حکما و عرفا که آموزه های قرآن کریم را بنیان معرفت و اندیشه خود قرار داده اند، در ازلی بودن «حکمت» اتفاق نظر دارند، یعنی خاستگاه حکمت را مکمن غیب و ملکوت آفرینش دانسته، و آیات و روایات فراوانی را به عنوان شواهد نظریه ی خود ارائه کرده اند، اما در چرخه ی حکمت نظرات متفاوتی دارند.

افرادی چون سهروردی، حکمت را خمیره ی ازلی آفرینش می دانند و چرخه ی آن را در یونان قدیم و خسروان ایران، شرق وجود حکمای پاک و ریاضت کش این دوران قرار داده است. حکیم ملاصدرا و استاد او میرداماد، قلب پاک «سالک الی الله» را محل نزول حکمت از مکمن غیب الهی می دانند که ملاصدرا به کرات از افاضه ی حکمت بر قلب خود در آثارش سخن به میان آورده است. و اغلب عرفا هم با استناد به حدیث نبی اکرم (ص): «من أخلص لله اربعین صباحا جرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» قلب اربعین نشسته سالک را چشمه سار حکمت الهی نامیدند.

در بخش اول به چیستی حکمت و معرفت پرداخته شده است. در بخش دوم به سیر حکمت علوی پرداخته شده است. عنوان بخش سوم کتاب، حکمت علوی در آرا برجستگان فلسفه اسلامی می باشد و بخش چهارم کتاب هم حکمت عولی دذر آرا عرفای اسلامی می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما