loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایقاظ النائمین

5 (1)
هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب حاضر، چندان منظّم نیست و فصل بندی مشخصی ندارد و لذا هر بحثی، ادامه مباحث قبل و زمینه ساز مطالب بعد نیست و در آن، تکرار و پراکنده نویسی مشاهده می شود.
مؤلف، عنوان های کلی و مبهمی چون تمهید، إرشاد، إشعار، إعلام، تسجیل، تنبیه، إفاضة، تجلیات، لمعات کشفیة، إشراقات إلهیة و مقامٌ جمعیٌ و... برای بحث های خود برگزیده است.
با این همه، این رساله و دیگر آثار عرفانی صدر المتألهین از حیث جنبه ذوقی و زیبایی و شیوایی عبارت در اوج فصاحت است. نویسنده، عباراتی دل انگیز و هیجان آور و بسیار شاعرانه را همراه با آرایش های لفظی، به نحو بسیار طبیعی و بدون کمترین تکلف به کار می برد؛ از صنایع ادبی و فنّ بلاغت بهره بسیار می گیرد و سخن خود را به اقسام تشبیه و استعاره و مخصوصاً سجع و موازنه و استشهاد به آیات قرآن کریم ( بیش از ۸۰ آیه) و روایات مأثور ( بیش از ۲۰ روایت) و استشهاد به أشعار عربی و فارسی ( حدود ۶۰ شعر) و إرسال مثل می آراید. سخن از وجد و حال و شور و شیدایی و عشق و بی خودی و بالاخره رها کردن ما و من و إتصال به حقّ و فنای فی الله است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما