loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی فقهی - اقتصادی توزیع ریسک (مخاطره) در بازارهای مالی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 68180 10003022
67,000 60,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر در چهار فصل تدوین یافته که شامل:
«مروری بر مفاهیم بنیانی و ادبیات نظری توزیع مخاطره»،
«مروری بر آموزه های اسلامی مخاطره»،
«استخراج مبانی توزیع مخاطره در نظام مالی اسلام»
و «جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادها» می باشد.

«استنباط مشروعیت درآمدزایی «ریسک و مخاطره» از منابع فقهی»، «استخراج هم جهت بودن «ریسک و مخاطره» با بازده و درآمد از منابع فقهی»، «تقیید و تخصیص گسترۀ درآمدزایی «ریسک و مخاطره» به نصوص منع قمار»، «تقیید و تخصیص گسترۀ درآمدزایی «ریسک و مخاطره» به نصوص منع غرر»، «استظهار ملاک ها و معیارهای توزیع «ریسک و مخاطره» از دلایل قرآنی و روایی» و «راهکارهای توزیع «ریسک و مخاطره» در نظام مالی اسلامی»
محور های اصلی این کتاب را تشکیل می دهد.

در قسمتی از کتاب با عنوان «ربا؛ عامل کاهش مخاطره پذیری بالفعل جامعه» می خوانیم:

ربا افزون بر تأثیرات اخلاقی و اجتماعی اش از راه کاهش ثروت ریسک پذیری بالفعل جامعه، موجب کاهش سرمایه گذاری و تولید ملی می شود. ریسک پذیربودن افراد از ویژگی های روانی و شخصیتی آنان ناشی می شود و میزان خطرپذیری فرد، درجۀ ریسک پذیری او را نشان می دهد.

در این گزاره از ریسک پذیری به «ثروت» تعبیر شده است؛ زیرا عنصر ریسک پذیری باعث جان گرفتن دیگر نهاده ها و حرکت چرخۀ تولید می شود.

همان گونه که می دانیم، تمام اَشکال سرمایه گذاری، متضمن ریسک است و همه چیز لزوماً مطابق نقشه پیش نمی رود. احتمال دارد پروژه ای دچار زیان شود یا سود مورد نظر از آن به دست نیاید. در این وضعیت اگر همۀ صاحبان عوامل تولید (زمین، کار و سرمایه)، خواستار پاداشی ثابت و از پیش تعیین شده باشند، پروژه از مرحلۀ گفت وگو به مرحلۀ وقوع نمی رسد. در اینجا یک حلقۀ مفقود وجود دارد و نهاده ای اساسی بدین شرح، مفقود است که وظیفه اش تقبّل زیان های احتمالی ناشی از پروژه است. این نقش مهم را نیروی ریسک پذیر، یعنی کارفرما به عهده دارد.

بنابراین اطلاق تعبیر ریسک پذیری بالفعل به ثروت، بجاست و موجب جان گرفتن دیگر عوامل تولید و حرکت چرخۀ تولید می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما