loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نفس و روح در فلسفه اسلامی و آیات و روایات

ناشر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

نویسنده حسن معلمی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 531

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 68380 10003022
130,000 117,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بررسی نفس و روح در فلسفه و آیات و روایات کاری است که به صورت یک جا و منسجم صورت نگرفته است در صورتی که لازم و ضروری است؛ زیرا در پرتو آیات و روایات نقاط قوت و ضعف کار فلسفی در باب نفس روشن و تکمیل می گردد و با استفاده از نگاه عقلی به نفس و روح، تفسیر آیات و روایات دقیق تر و عمیق تر صورت می گیرد. در این کتاب روش بحث ترکیبی است از روش نقلی در باب روایات و عقلی در باب مطالب فلسفی و از تحلیلی عقلی در جمع بندی مطالب استفاده شده و روش جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است.

کتاب «نفس و روح در فلسفه اسلامی و آیات و روایات» شامل چهار فصل به شرح زیر است:

فصل اول: حقیقت نفس در فلسفه اسلامی و آیات و روایات
فصل دوم: تجرد، حرکت و تکامل و اقسام و قوا و درجات نفس در فلسفه و آیات و روایات
فصل سوم: حدوث نفس در فلسفه و آیات و روایات
فصل چهارم: نفس و معاد در فلسفه و آیات و روایات

برشی از مقدمه:
بین معرفت نفس و شناخت علمی و فلسفی نفس به یک معنا می توان تفاوت قائل شد، بدین معنا که معرفت نفس یک علم حضوری و شهودی و شخصی است و اگر حقیقت نفس آنگونه که هست (یعنی مظهر تجلی اسماء و صفات حق از یک طرف و عین تعلق و ربط به حضرت حق از طرف دیگر) به علم حضوری و شهودی معلوم شود در همان مرتبه و حتی قبل از آن خداوند سبحان مشاهده می گردد و این علم غیر از معرفت و علم حصولی نسبت به نفس است که از راه آثار و خواص و صفات و اعراض صورت می گیرد.

علمی که بیشترین تأثیر را در شناخت حق دارد علم حضوری است نه علم حصولی، ولی شناخت فلسفی و علمی نفس نیز استعداد و قابلیت مقدمه بودن برای شناخت حق و اسماء و صفات حق را دارد؛ یعنی برای انسان مستعد و ساعی برای رسیدن به حق و حقیقت و بالاترین حقیقت ها که حضرت حق است، موثر و مفید و یکی از با ارزش ترین معرفت های حصولی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما