loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قدرت کلمات: خطبه های سفر حماسی کربلا

ناشر خیمه

نویسنده احد ده بزرگی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 100

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

«قدرت کلمات»، نوشته ی احد ده بزرگی ترجمه ی منظوم خطبه های سفر کربلا از حرکت کاروان حسینی تا شهادت امام و یارانش و بازگشت کاروان اسرا به کربلا و مدینه است.

احد ده بزرگی را اعتقاد بر این است که خود خطبه ها، به تنهایی واجد ارزشی اصیل هستند و به خوبی توانایی آن را دارند که مستقیماً استفاده و مطالعه شوند و بدین ترتیب از مهجوریت و گمنامی به درآیند. لذا خطبه ها را با نظم خاصی فراگرد هم می آورد و با رعایت ترتیب زمانی، متن عربی آن ها را مقدم داشته، سپس ترجمه ای از آن ها را به دست می دهد که اغلب توسط مترجمانی آگاه و مسلط، همچون دکتر سید جعفر شهیدی و سید مهدی شجاعی صورت گرفته است.

آنچه حائز اهمیت است، نوع نگرش و پرداخت خطبه هاست که شاعر را ملزم می سازد با رعایت و رسایی بی غل و غش پیام و حفظ زیرساخت عاطفی و حماسی آن به متن اصلی نزدیک شود. ناگفته پیداست قرارگرفتن در فضای اولیه ی انشای خطبه و ایصال همان حال و هوا در شعر بدون فروکاستی در عظمت و فخامت و استواری آن امری خطیر و دشوار است؛ اما این شاعر اهل بیت (ع) بی آنکه مقهور دشواری های کار باشد، نظر به غنای کار، تناسب ها را فراموش نمی کند و مناسب با هر خطبه فضای عاطفی را ایجاد می کند. لحن حماسی در جای جای اشعار پیداست و با وفاداری تام و تمام به محتوای خطبه، راویِ صادق و زبان حال اهل بیت (ع) می شود. گذشته از جاذبه های پنهانی که در خود اشعار وجود دارد، سررشته هماهنگی های معنوی و موسیقایی آن ها در جای دیگری است و در خدمت خاندان عصمت و طهارت قرار می گیرد.

اختر از چشم آسمان می ریخت
خون ز چشم فرشتگان می ریخت
دیو شب تکیه زد به تخت غرور
پیش رویش نهاد سوره نور
ما که پرچم به دوش توحیدیم
همه آیینه دار خورشیدیم
در دل مؤمنین محبت ماست
گردن چرخ زیر منت ماست
پسر آن یگانه ام، آری!
بی نشان را نشانه ام، آری!
من که دل خون و آتشین سخنم
پسر آن شهید بی کفنم
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما