loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هم سرو، هم صنوبر: مجموعه اشعار برگزیده هجدهمین کنگره شعر دفاع مقدس

ناشر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس

گردآورنده کتاب جواد محقق

تعداد صفحات : 324

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب «هم سرو، هم صنوبر»، حاوی شعرهای منتخب هجدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس، در قالب های غزل، نو و رباعی است.
برخی از اسامی شرکت کنندگان در این کنگره عبارت اند از: راضیه اسلامی زاده، محسن حیدریان فرد، ندا سهراب زاده، کامران شرف شاهی، فاطمه احمدزاده، کاظم رستمی و سمیه صالحی.
این شعرها در سه بخش با عنوان های «حماسه مقاومت»، «نگاه عاشورایی» و «پایداری ملل» تنظیم شده اند. برخی از عنوان های این سروده ها عبارت اند از: آژیر کبود؛ وقتی پدر آمد؛ عاشقانه؛ پوتین؛ سکوت سربلند؛ من یک هواپیما؛ اذان بی هنگام؛ نشانی؛ عاشقانه های یک پوتین غمگین؛ مردمان سبز؛ گمنامی از نسل خدا؛ الفبای آب؛ توفان چشم هات و برای غزه.
جواد محقق، در مقدمه کتاب حاضر، نوشته است: «سکه جنگ، دو رویه دارد؛ یکی تجاوز و دیگری دفاع. جنگ در سیمای متجاوز شرم آور است و در چهره دفاع، افتخارآفرین. پس شعر دفاع مقدس، شعر صلح است، نه شعر جنگ. شعری که به حمایت مظلوم علیه ظالم برمی خیزد و داد از بیداد می ستاند. شعری که به حمایت از حامیان تمامیت ارضی ایران و انقلاب مردم آن به صحنه می آید تا ضمن ترغیب و تشویق پایداری ملی، سلطه فکری و ذهنی ماندگاری دشمن را نفی کند و برای خاتمه سریع تر جنگ و دفع متجاوز جنگ افروز، امید به پیروزی را گسترش دهد.»

در صفحه 107 این مجموعه، یکی از اشعار «مجید سعدآبادی» با عنوان «شعر ناتمام...»، آمده است:
سر سربازی را نشانه می روم / نکند شاعر باشد؟ / قلبش را نشانه می روم / نکند عاشق باشد؟ / نه! / من نمی توانم / شعری برای جنگ بگویم / از شاعر به دشمن! / از شاعر به دشمن! / یکی از سربازهایتان را بفرستید / این شعر را تمام کند!

همچنین «لیلا نانی زاد» در غزلی به توصیف لحظات آخر زندگی شهید مهدی علم الهدی پرداخته و سروده است:
پیچید در کشاکش میدان صدای تو / چرخید در تمام هویزه نوای تو / از هر طرف نسیم تری تا وزید، بُرد / بر شانه های سبز ملائک، ردای تو / کرب و بلا دوباره مجسم شد و سپس / از نو رسید ماه محرم برای تو...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما