loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آئین دانشوری در سیره امام خمینی رحمه الله

ناشر تسنیم

نویسنده رسول سعادتمند

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 896

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

عمل به رهنمودها و تمسک یه سیره امام راحل در مسایل اخلاقی و تربیت علمی و آموزشی دانش پژوهان و ترغیب و تکلیف روحانیان به دخالت در سرنوشت سیاسی و اجتماعی مسلمانان تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی دانشوران و جوامع اسلامی خواهد بود، بنابراین فراگیری این سیره امری غیر قابل اجتناب است.

کتاب آیین دانشوری در سیرة امام خمینی(ره) که از سوی رسول سعادتمند تنظیم و گردآوری شده با استفاده از منابع موجود نمایی روشن از سیره عملی امام راحل از مراحل گوناگون دانش آموزی تا احراز مقام مرجعیت و زعامت دینی و سیاسی ایشان را ارایه داده است.

از میان معالم و برجستگی های اخلاقی و رفتاری آن امام راحل، اخلاص و تقوی ایشان،، دوری گزینی ازمقام شهرت، پرهیز از تشریفات، تجملات و نظم مثال زدنی در امور تحصیلی و زندگی، به ایشان ویژگی های خاصی بخشیده است که پویندگان طریق دانشوری برای اقتدا و الگوگیری به آن سخت محتاجند که در این کتاب گوشه های از سیره امام بیان می شود.

این کتاب در هفت بخش تنظیم گردیده که دوران تحصیل، تدریس حکمت و فلسفه، شیوه تدریس و آموزگاری، مطالعه و پرکاری، برکات نظم، تربیت اخلاقی شاگردان، رفتار با طلاب و تفریحات سالم از عناوین فصل های بخش اول کتاب پیش رو است.

سادگی بیت مرجعیت امام راحل، رابطه امام با آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی و آیت الله حکیم، نحوه احترام ایشان به اساتید و بزرگان بخشی از مباحث بخش دوم و سوم این کتاب با عنوان مرجعیت امام و امام و حفظ جایگاه روحانیت است.

مخاطبان اصلی سه بخش پایانی کتاب که قبلا هم به صورت مستقل به چاپ رسیده بوده، روحانیان و حوزویان می باشد که مطالعه آن برای پیشرفت علمی، معنوی و تبلیغی روحانیان و طلاب لازم و سودمند خواهد بود و برخی از رفتارها و گفتار امام راحل می تواند دریچه ای را به سوی خواننده باز کند و او را در رسیدن به مقصود یاری رساند، بنابراین مطالعه با توجه و دقت بیشتری را این سه بخش می طلبد.

حوزه ها اهداف و مسؤلیت ها، اخلاق و تهذیب روحانیت و روحانیت و سیاست عنوان این سه بخش چهارم تا ششم هست که به موضوعات مختلفی همچون اهمیت نظم و برنامه در حوزه، روحانیت در افق آینده، جایگاه فقه و فقها در اسلام، ضرورت تهذیب نفس اخلاق روحانیت، لزوم دخالت روحانیت در سیاست و روحانیت و انتخاب می پردازد که مطالب این سه بخش به خوبی به هر سه بعد علم، معنویت و سیاست پرداخته و سیره امام راحل را تبیین کرده است.

در بخش هفتم کتاب موضوع تبلیغات مورد توجه قرار گرفته و نظرات امام راحل در این عرصه بیان گردیده که مخاطب راه مقابله با تبلیغات دشمن و کمبودها و کاستی های تبلیغاتی خودمان و مسؤلیت علما و حوزه ها در تبلیغات انقلاب اسلامی به جهانیان را از زبان امام راحل فرا می گیرد.

مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهان خواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما