loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

المدخل لدراسه الفقه المقارن - الکتاب الاول: الاصول العامه للفقه المقارن

5 (1)

ناشر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نویسنده محمدتقی حکیم

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 696

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

جلد اول از کتاب حاضر رویکردی تطبیقی در مورد دیدگاه های شیعه و اهل سنت درباره مبانی اصول فقه و ابزارها و منابع ایشان جهت استنباط حکم شرعی است. در این نوشتار سعی شده جهت نزدیکی آرای شیعه و اهل سنت اصول مشترک آنان در مورد نحوه اجتهاد در مسایل شرعی بیان شده و اختلافات آنان در این زمینه نیز تبیین گردد.
نویسنده ابتدا به تعریف فقه مقارن، موضوع آن و فواید علم یافتن به اختلاف نظر فرقه های مختلف در زمینه فقه و اصول پرداخته و سپس اصول فقه مقارن وهدف از آن را بیان کرده است. در ادامه وی به دیدگاه های علمای شیعه و اهل سنت در زمینه اموری مانند حکم تکلیفی، حکم وضعی، حکم ظاهری و واقعی، راه های تشخیص اصول فقه و روش اصولیان در استنباط حکم شرعی پرداخته و کلیاتی از اصول فقه آنان مانند حجیت ظهور، حجیت سنت، حجیت قرآن، حجیت دلیل عقل، حجیت اجماع، حجیت سنت صحابه و فرق آن با حجیت سنت اهل بیت حجیت خبر واحد و راه های یقینی و ظنی رسیدن به دلیل شرعی در اجتهاد را بررسی کرده و استدلال های آنان در زمینه جمعیت این قبیل از امور با هم مقایسه نموده است.جلد دوم از کتاب حاضر مقایسه ای بین اصول فقه شیعه و اهل سنت است. در این نوشتار که دومین جلد تحت این عنوان است، ابتدا به شرح و بررسی استحسان و حجیت و دلیل بودن آن برای استخراج حکم شرعی پرداخته شده و دلایل اهل سنت برای حجیت استحسان و دلایل شیعه مبنی بر عدم حجیت آن به صورت جداگانه مطرح شده است.
آنگاه ادله قائلین به حجیت مصالح مرسله و عدم حجیت آن از فقهای شیعه و اهل سنت بیان شده و دلایل هر کدام از آنان در این زمینه ذکر شده است. در ادامه ادله قائلین و نافین حجیت عرف اعم از عرف خاص و عرف عام، حجیت مذهب صحابی پیامبر اسلام (ص) و قول او، حجیت استصحاب از نظر عقلی و نقلی، حجیت برائت، احتیاط و تخییر از لحاظ شرعی و عقلی و حجیت قرعه به صورت جداگانه مطرح شده و سرانجام تعریفی از اجتهاد و مبادی آن از دیدگاه فریقین و مراتب مجتهدین و شرایط اجتهاد و تقلید از منظر آنان بیان گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما