loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

التفهیم لاوائل صناعه التنجیم

مجموعه تاریخ علم، فرهنگ و تمدن دوره اسلامی 6

5 (1)

ناشر سفیر اردهال

نویسنده ابوریحان بیرونی

گردآورنده کتاب یوسف بیگ باباپور

مستندساز فرید قاسملو

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 512

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

التفهیم، نخستین کتاب فارسی است که در مورد ستاره شناسی و هندسه و حساب نوشته شده و از آنجا که نویسنده آن یکی از دانشوران سرشناس است، اهمیت بسیار دارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم تلاش کرده مقدمات علوم ریاضی و نجوم را به زبان ساده ای (ساده، نسبت به اثر دیگرش کتاب قانون مسعودی)، بیان کند و مخاطبین او نیز نوجوانانی هستند که با این علوم آشنایی چندانی ندارند. کتاب التفهیم از ۵۳۰ پرسش و پاسخ تشکیل شده و چهار بخش دارد:

هندسه، حساب (شمار)، نجوم (صورت عالم)، و احکام نجوم (تنجیم)

در مقدمهٔ کتاب چنین آمده است:

پرسش های یکم تا هفتاد و یکم دربارهٔ هندسه؛ پرسش های هفتادودوم تا صدونوزدهم دربارهٔ حساب؛ سؤال های صد و بیست تا دویست و سی و شش دربارهٔ نجوم (هیئت)؛ از دویست و سی و هفت تا دویست و چهل و یک در مبحث جغرافیا؛ پرسش های دویست و چهل و دو تا دویست و شصت و هفت مجدداً دربارهٔ نجوم (هیئت)؛ سؤال های دویست و شصت و هشت تا سیصد و بیست و سه در مورد گاه شمار، از سیصد و بیست و چهار تا سیصد و چهل و شش دربارهٔ اسطرلاب و بخش پایانی یعنی از ۳۴۷ تا ۵۳۰ مربوط به احکام نجوم است…
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما