loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

غرایب الفنون و ملح العیون

مجموعه تاریخ علم، فرهنگ و تمدن دوره اسلامی 7

ناشر سفیر اردهال

نویسنده ناشناخته

گردآورنده کتاب یوسف بیگ باباپور

مستندساز امیرهوشنگ انوری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 126

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب حاضر را که برای اولین بار توسط کتابخانۀ بادلیان کشف و خریداری شد، می توان در ردیف کتب عجایب نگاری طبقه بندی کرد. این گروه از آثار بیش از هر چیز دانشنامه هایی عمومی هستند و در آنها از همة وجوه جهان هستی سخن گفته می شود؛ از این رو، آنها را بیشتر در ردیف آثار کیهان شناسی نیز می توان قرار داد. اموری که در این آثار از آنها به عنوان امر عجیب یاد شده، یا متأثر از باورهای دینی و قومی است یا ناشناخته های اعصار پیشین است.

نویسندگان این آثار هدف خود را از تدوین چنین آثاری، ذکر قدرت خداوند و آشکار شدن توانایی او بر خلق چنین عجایبی به منظور تنبه انسان و نیز آگاهی این آثار بی شباهت به کتابهایی چون تاریخ طبیعی پلینی (23 ـ 79م) نیست، اما چون مدرکی حاکی از آشنایی مسلمانان با این اثر وجود ندارد و در نخستین کتاب شناسی های دوران اسلامی نیز ذکری از این گونه آثار به میان نیامده است، به طور مشخص نمی توان گفت که مسلمانان از چه زمانی و به چه دلیلی به نوشتن چنین آثاری رو آورده اند. البته نمونه هایی از این گونه مطالب در سفرنامه ها و کتابهای جغرافی به چشم می آید. هرچند در این کتابها معمولاً بخش مستقلی دربارۀ جانوران و یا ذکر عجایب ایشان گنجانده نشده است، و نویسندگان معمولاً در ذکر اماکن به جانوران آنها هم توجه کرده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما