loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هیئت های عزاداری در جامعه ایران

کتاب های سرو (مطالعات فرهنگی شیعی)

ناشر آرما

نویسنده جبار رحمانی

دبیر مجموعه محسن حسام مظاهری

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 222

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 69272 10003022
30,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب، مقوله ی هیئت های عزاداری به مثابه ی جماعتی آیینی حول سنت های عزاداری بررسی و تحلیل شده است. به باور نویسنده: «هیئت های عزاداری علی رغم آن که در تصوری سطحی، یک امر سنتی تعریف شده اند، در اصل محصول مواجهه ی وجدان جمعی شیعی با جهان مدرن و افول ساختارهای جماعتی سنتی است. از دل این مواجهه، پدیده ای مدرن به نام هیئت عزاداری سربرآورده که حاصل پویایی های ساختارهای فرهنگی جامعه ی ایرانی در دوره ی مدرن است». وی استدلال می کند که این نوع سازمان اجتماعی یک سازمان عادی روزمره نیست، بلکه جماعتی آیینی است که هرگونه مداخله ی دستگاه های سیاسی در آن عملا منجر به تخریبش خواهد شد.

مفهوم مرکزی مقالات کتاب حاضر، آسیب شناسی سنت ها و جماعت های عزاداری در ایران است. در این نوع از آسیب شناسی مهم ترین عامل آسیب زا مداخله ی اصحاب قدرت برای دستکاری سنت های عزاداری و تقلیل تنوع و تکثر آن به اشکال خاص و محدود است. لذا ایده ی محوری این کتاب لزوم حمایت و حفاظت از تنوع سنت های عزاداری و ممانعت از دخالت و دستکاری نهادهای قدرت در آن هاست.

مقدمه
بخش اول: رویکردی انسان شناختی به هیئت های عزاداری در ایران
بخش دوم: سنت های عزاداری و تحول فرهنگ ایرانی شیعی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما