loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

المبانی الفقهیه لثوره الامام الحسین بن علی علیه السلام: دراسه فی الفقه السیاسی المقارن

ناشر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

نویسنده عبدالله نعمه الشیب

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 355

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب حاضر بررسی مبانی فقهی شیعه و اهل سنت در مورد ابعاد فقهی قیام امام حسین (ع) است.
در این نوشتار به صورت تطبیقی دیدگاه دو مکتب فقهی شیعه و اهل سنت در مورد علل و آثار قیام امام حسین (ع) و مشروعیت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جنبه های اصلاح گری در نهضت حسینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نویسنده ابتدا از منظر فقه سیاسی شیعه به مقوله قیام عاشورا نگریسته و این قیام را حرکتی در جهت احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی و نیز تلاش برای اصلاح در امت اسلامی ارزیابی نموده و با توجه به غیر مشروع بودن حکومت یزید بن معاویه و ظالم بودن این نظام، ادله مشروعیت جهاد علیه چنین حکومت فاسدی را بررسی نموده و محوریت امام معصوم (ع) در زمینه مقوله جهاد را تبیین نموده است.

آن گاه از منظر اهل سنت به این موضوع نگریسته و ادله مشروعیت قیام علیه بغات و طغات را از منظر آنان بررسی نموده و وجوب مقاتله با آنان را بر اساس ادله کتاب، سنت، اجماع، عقل و سیره بیان کرده است.
وی از دیدگاه شیعه به بررسی حرمت تقیه در چنین حالاتی پرداخته و تفسیری از دیدگاه فقهای شیعه و اهل سنت در این زمینه ارائه نموده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما