loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

الرواه المشترکون بین الشیعه و السنه - جلد دوم

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

تکیه بر وجود روایات مشترک در حوزه های مختلف فقهی و کلامی و تفسیری از جمله روش هایی است که می تواند موجبات هم دلی مسلمانان و تقریب مذاهب را فراهم سازد. این مهم یکی از محورهای مهمِ پژوهشی در مجمع جهانی تقریب به شمار می رود و اثر حاضر نیز تحقیقی در همین زمینه است.

معرفی راویان مشترک از شیعه و اهل سنت و بیان گوشه هایی از زندگانی و شخصیت علمی و اخلاقی آنان موضوع این اثر است. در این اثر به ترتیب حروف الفبا به شرح احوال برخی از راویان احادیث معصومان (ع) و بیان طبقه حدیثی، نسب، لقب، خاندان و قوم و قبیله آنان پرداخته شده است. هدف از گردآوری اسامی این راویان و معرفی آنان که برخی از آنان شیعه و برخی دیگر از اهل سنت هستند اما در یک سلسله سند از احادیث مختلف جای گرفته اند، انعکاس تعامل و اشتراک فکری راویان و دانشمندان اسلامی شیعه و سنی در زمان های گذشته و نزدیک به عصر حیات ائمه معصوم (ع) و حتی در زمان حیات آنان است.

پس از ذکر اسم یک راوی، کنیه، نسب، لقب و طبقه حدیثی او مشخص و سپس شرحی از زندگانی او بیان شده است. آنگاه دیدگاه رجالیان بزرگ در مورد جایگاه حدیثی و نقل حدیث توسط راوی مذکور بیان شده و موثق یا غیرموثق بودن او با توجه به این دیدگاه ها بیان گردیده است. منبع استخراج این اسامی، منابع مهم روایی شیعی و اهل سنت بوده که آدرس این منابع نیز در پاورقی کتاب آمده است.
از نظر نویسندگان، راویانی که اسامی و زندگی نامه آنان در این دو مجلد ثبت شده است مورد اعتماد اهل سنت و شیعه هستند و رجالیان شیعه و اهل سنت آنان را راویانی ثقه دانسته و به روایات نقل شده توسط آنان اطمینان دارند.

کتب معتبر روایی شیعه مانند کتب اربعه (کافی، تهذیب، استبصار و من لایحضره الفقیه) و صحاح سته اهل سنت روایات متعددی را از این افراد نقل کرده اند که این مسئله حاکی از عمق ارتباط راویان شیعه و اهل سنت دارد. از نظر نگارندگان، این نوع تعامل علمی و فکری در عصر کنونی نیز باید ادامه یابد و اختلافات فقهی و اعتقادی نباید مانع هم فکری و هم دلی علمای شیعه و اهل سنت شود. لازم به ذکر است که این کتاب دو جلدی می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما