loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تکنیک های مشارکت شهروندان در برنامه ریزی و مدیریت: گونه شناسی نظری و کاربرد عملی

ناشر به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

نویسنده مرجان شرفی | ناصر برک پور

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 252

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها هم چون پیوستاری است که در یک سوی آن معنا و مضمون مشارکت، محدود به آگاهی مردم از اتفاقاتی است که در شهر می گذرد و در سوی دیگر آن، معنای واقعی مشارکت مردم در مداخله آنان در تصمیم گیری ها در سهیم شدن در قدرت تلقی می شود. از این رو در یکی از معروف ترین استعاره ها مشارکت مردم به نردبانی تعبیر شده است که هر پله از آن معرف سطحی از مشارکت است و هر چه از پله های این نردبان بالا می رویم بر میزان و سطح مشارکت مردم افزوده می شود.

از آن جایی که مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت شهری کشور ما هنوز جایگاه مناسبی ندارد و تاکنون به جنبه های عملی و کاربرد آن به شکل عمیق پرداخته نشده است. این کتاب با مرور نوشته های اصیل محققان این حوزه به مفهوم شناسی مشارکت مردمی و معرفی سطوح و تکنیک های مشارکت پرداخته است. هم چنین با توجه به مباحث مطرح شده اشاره هایی نیز به تجربه های عملی کاربرد این تکنیک ها در ایران و سایر کشورها شده است.

در فصل اول، این کتاب به بررسی مفهوم شناسی مشارکت مردمی می پردازد. بررسی سیر تحول نظریه های برنامه ریزی، تعاریف مشارکت مردمی ، سطوح مشارکت مردمی، اهداف مشارکت و مزایا و محدودیت های مشارکت از بخش های مختلف این فصل اول کتاب است.

فصل دوم کتاب معرفی تکنیک های مشارکت مردمی رایج در برنامه ریزی و مدیریت شهری اختصاص دارد. کتاب در فصل سوم تکنیک های مربوط به جلسات عمومی و مشارکت الکترونیک را بررسی می کند. بررسی تجارب سایر کشورها در کاربرد تکنیک های مربوط به جلسات عمومی و مشارکت الکترونیکی موضوعی است که کتاب آن را، در فصل چهارم بررسی می کند. کتاب در فصل پنج نگاهی به تجربه کاربرد تکنیک های مشارکتی در محله یوسف آباد تهران دارد و در فصل پایانی خود بررسی یافته و نتیجه گیری کل را انجام می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما