loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سرمایه مالی: پژوهشی در باب تازه ترین مرحله تحول سرمایه داری

ناشر دنیای اقتصاد

نویسنده رودولف هیلفردینگ

مترجم احمد تدین

ویراستار محمود صدری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 624

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «سرمایه مالی» بر یک نظریه بنیانی استوار است: سرمایه داری در جریان تحولش، از تولید کالا فراتر می رود و به امکان هایی تازه برای ارزش افزایی و سود آفرینی دست می یابد. این تحول، سرمایه صنعتی و سرمایه تجاری را منقاد سرمایه پولی می کند و محصول نهایی این تحولات، صورت بندی تازه ای در سرمایه داری یا همانا «سرمایه مالی» است. هیلفردینگ برای توضیح دادن این تحول، همه پرسش ها را در قالب سه مبحث کلی مطرح می کند و می کوشد کار ناتمام مارکس و انگلس را در زمینه نظریه اقتصادی توضیح دهد و فرجامی دیگر برای نظام سرمایه داری ترسیم کند که جوهرش همان است که مارکس گفته، اما سیمای بیرونی اش چیز دیگریست؛ و دست بر قضا همان بخشی که هیلفردینگ بر نظریات مارکس و انگلس افزود، محرک تحولاتی مهم در حوزه نظر و عمل پیروان مارکس از اوایل قرن بیستم تاکنون شده است.

وجه نخست پژوهش هیلفردینگ در سرمایه مالی، ترسیم صورت بندی جدید نظام سرمایه داری در پرتو تحولاتی است که از زمان مرگ مارکس تا اواسط دهه ۱۹۱۰ سیمای رابطه کار و سرمایه - نه محتوای آنها- را تغییر داده است. صورت بندی تازه ای که هیلفردینگ در نظام سرمایه داری می یابد، تغییر جهت پدیده «انباشت سرمایه» از تمرکز ساده در بنگاه های مجزای سرمایه داری به تمرکز پیچیده در نهادهای متشکل «کارتل» و «تراست»، و استحاله آگاهانه و مهندسی شده «بنگاه» به «شرکت» است.

وجه دوم پژوهش هیلفردینگ این است که سرمایه داری مالی انحصاری، پس از بیرون راندن سرمایه داری کالایی رقابتی از میدان، عزم تسخیر جهان می کند و از طریق امکان های مالی و بانکی فراوانش و یوغی که به گردن سرمایه صنعتی و سرمایه تجاری انداخته است، به «صدور سرمایه» روی می آورد. این کار، بخشی از ارزش اضافی صنعتی و سود بازرگانی کشورهای دیگر را نیز روانه خزانه سرمایه داران مالی کشورهای صنعتی می کند و به سرمایه داری امکان می دهد، با «گرایش نزولی سود»، که مارکس امیدوار بود سرمایه داری را هلاک کند، مقابله کند.

وجه سوم پژوهش هیلفردینگ، که برآیند مباحث پیشین است، تدوین استراتژی استقرار سوسیالیسم در شرایط جدید است که پیوند او را با تفسیر انقلابی مارکس در مانیفست کمونیست مبنی بر سرنگونی محتوم نظام سرمایه داری، سست می کند. نظریه انقلاب هیلفردینگ بر این فرض استوار است که تمرکز ثروت در قالب سرمایه مالی، این امکان را برای «جامعه» فراهم می آورد که از طریق طبقه کارگر به عنوان «ارگان اجرایی آگاه»، بر سرمایه مالی چیره شود، منابعش را تملک و دولت حامی آن را قبضه کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما