loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

وضوی پیامبر صلی الله علیه و آله بحث تاریخی

ناشر دلیل ما

نویسنده سید علی شهرستانی

مترجم سید هادی حسینی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 640

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مسئله وضو از جمله مسائل اختلافی کلامی است که در جریان حکومت خلفا نسبت به نص پیامبر (ص) ، از تغییر مصون نمانده و هم اکنون چند وضوی متفاوت در جوامع اسلامی مشاهده می شود . نویسنده کتاب پژوهش خود در این زمینه را در چهار بعد تاریخی ، روایی ، قرآنی و لغوی ، فقهی و لغوی به تفصیل بیان داشته است . کتاب حاضر به جنبة تاریخی این موضوع پرداخته و در این بعد با وارسی تاریخ اختلاف مسلمانان در وضو از عهد پیامبر (ص) تا پایان دوره عباسی اول (232هـ ق) زمان اختلاف و انگیزه های آن را مشخص نموده و در بیان مطالب ، به مسائل پشت پردة آن نیز اشاره نموده است. بخش اول کتاب با موضوع وضو در عهد پیامبر (ص) و خلفا آغاز می شود و سپس پیدا شدن اختلاف در وضو از عصر عثمان و بدعت های دوره عثمان پیگیری می شود. در پایان این بخش، موضوع دوران خلافت امام علی (ع) و موضع آن حضرت در مورد وضو مطرح گشته است. بخش دوم کتاب مبحث وضو در دوران امویان و عباسیان است که بدین موضوعات پرداخته است: توجه امویان به فقه عثمانی ، اختلاف مردم با دولت در وضو، نظریه سازی ، نظرات صحابه در وضو های مختلف ، وضوی بعضی از تابعان و اهل بیت (ع) ، وحدت فقهی علویان. این بخش با پژوهشی در تاریخ دوران عباسی اول در موضوعات زیر ادامه می یابد : نقش حاکمان در فقه و تغییر مفاهیم روایی و دیدگاه حاکمان ، عباسیان و پایه گذاری مذاهب اربعه ، وضوی ثُلاثی غَسْلی و ثُنایی مَسْحی در دوره عباسیان ، و بیان مسائل اختلافی در دورة اموی و عباسی .

روش نویسنده بیان باورها و دلیل های مکتب اهل بیت (ع) است و این که دیگران نیز بتوانند نظرات مختلف در وضو را در کتاب به شیوه ای واقع گرایانه وارسی کنند زیرا کتاب حاضر جستاری علمی با روشی نو و قابل عرضه در مراکز علمی است و نتیجة آن رسیدن به حقیقت فقه اسلامی خواهد بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما