loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فدک در تاریخ

5 (1)

ناشر دارالصدر

نویسنده سید محمدباقر صدر

مترجم سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 235

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 73582 10003022
75,000 67,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«فدک در تاریخ» به عنوان یکی از آثار مهم و ارزشمند آیت الله محمدباقر صدر درباره تاریخچه فدک است و مؤلف در این کتاب، سرگذشت فاطمه زهرا (س) پس از درگذشت پیامبر اسلام (ص)، گوشه هایی از سخنان وی و گفت وگوهایش با خلیفه اول درباره میراث انبیاء را مطرح و نیز تاریخچه جغرافیایی و سیاسی فدک و ارزش مادی و معنوی این سرزمین را بیان کرده است.

این اثر که در 5 فصل گردآوری شده، به تحلیل رویدادهای و روایات جریان فدک با نوشتاری منصفانه می پردازد و «بر صحنه قیام»، «معنای حقیقی و رمزی فدک»، «رقابت سیاسی خلفا با حضرت علی (ع)»، «گوشه هایی از کلام فاطمه الزهرا(س)» و «ارزیابی نهایی ماجرا» عناوین این فصول را تشکیل می دهند.

این اشاره ای کوتاه به تاریخ آشفته فدک بود؛ تاریخی که روند مستقیمی ندارد و بر مدار یک قاعده نمی شود. در بیشتر موارد، هوس و آرزو سرنوشت فدک را رقم می زد و غرض ها و سیاست های حاکمان روزگار، وضعیت فدک را مشخص می کرد. با این حال، این تاریخ از میانه روی و درست کرداری خالی نبود و در برخی موارد فدک به صاحبان واقعی خود سپرده شد.

مسئله فدک در نظر جامعه اسلامی و سران آن، دارای اهمیتی بسزا بوده و از این رو، تصمیم گیری درباره آن به تناسب سیاست حاکمان تفاوت می کرده و به رویکرد عمومی خلیفه در برابر اهل بیت(ع) ارتباط داشته است. هر گاه خلیفه رویکردی سزاوار و اندیشه ای عادلانه داشته، فدک را به فاطمیان بازگردانده و هر گاه چنین نبوده، بازپس گیری فدک در ردیف نخستین کارهای خلیفه قرار داشته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما