loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مطلع مهر: مهارت های انتخاب همسر

با اصلاحات و ویرایش جدید

2.6 (7)

ناشر حدیث راه عشق

نویسنده امیرحسین بانکی پور فرد

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 285

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 7362 10003022
160,000 144,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب تلاش کرده تا در موضوعات مختلفی که مبتلا به مراحل ازدواج از تعیین ملاک ها تا خواستگاری و تعیین مهر و تحقیق و…. مجموعه ای از راهنماها و سوالات و اشکالات مختلف را ارائه کرده و به تناسب هر فصل رجوع جدی نیز به آیات و روایات داشته باشد.
نمودارهایی که خلاصه توضیحات هر فصل را در خود دارد، در انتها یا میانه ی فصل ها کاربرد این کتاب را برای هر فرد با هر درجه از معلومات و تحصیلات و اطلاعات در این حوزه ی خاص دو چندان کرده است.

«فوریت ازدواج» عنوان فصل نخست است که به مواردی چون وجوب ازدواج در شرایط کنونی، ضرورت تحصیل مقدمه ی واجب (برای عفاف و حفظ نسل)، وظیفه همگانی جهت تحصیل ازدواج ، رفع موانع ازدواج (مصداق صد عن سبیل الله) می پردازد.

«احراز شرایط اولیه برای ازدواج» عنوان فصل بعدی است که به مواردی نظیر برنامه ریزی نه شتاب زدگی، مطالعات اولیه، تحصیل آمادگی برای ازدواج، شرایط لازم برای ازدواج، بلوغ اشد، رشد عقلانی، راه های احراز انواع دیگر بلوغ نظیر بلوغ عاطفی، جنسی، اجتماعی، فرهنگی و… طرح شده است.

«معیارهای انتخاب همسر» فصل بعدی است که با طرج مشکلات و پیچیدگی تعیین معیار، هدف از ازادواج، کفویت و همتایی، خودشناسی آغاز شده و ملاک هایی چون آرامش حقیقی در ازدواج، تطابق فرهنگی، احساس خوشایندی مطرح گردیده است.

« آداب خواستگاری» عنوان فصل چهارم است که با طرح حایگاه عقل و قلب در انتخاب، دلدادگی، آشنایی های مستقیم آغاز شده و با شیوه ی برخورد با آشنایی های مستقیم، آشنایی از طریق چت، خواستگاری غیر مستقیم، نکاتی در مورد انواع خواستگاری رسمی و غیر رسمی ادامه می یابد. سپس مجلس خواستگاری و نکاتی در مورد آداب خواستگاری طرح می شود. و در گام نهایی گفتگو و چگونگی آغاز و استفاده از دیدگاه های خانواده پس از اولین جلسه مطرح می شود، شیوه ی گفتگوی دو نفره و ارائه نکات عملیاتی برای آن از ویژگی های دیگر این فصل است. شناسایی از روی سوالات فرد، شیوه ی سوال کردن، تشخیص صداقت، حدود بیان اسرار زندگی در خواستگاری، نکات قابل توجه در مورد کفتگوی خواستگاری سوالات گفتگو ، احکام و آداب خواستگاری در نگاه اهل بیت نیز بخش پایانی این فصل را شامل می شود.

«ضرورت تحقیق در ازدواج» با ذکر زمان تحقیق، منابع تحقیق، خصوصیات محقق، شیوه تحقیق، نکات مهم در تحقیق نیز فصل پنجم کتاب را شکل می دهد.

«تصمیم گیری» موضوع فصل ششم است که حایگاه قسمت در ازدواج، توکل، جایگاه استخاره در ازدواج، مشاوره، شیوه ی ارزیابی ملاک ها، نکات پزشکی، دوری از شتاب زدگی، نکات اساسی در تصمیم گیری، دوری از ازادواج تحمیلی از نگا ه روایات را در برمی گیرد.

«نقش مهریه در ازدواج» عنوان فصل هفتم است که فلسفه ی مهریه، میزان مهریه، مهرالسنه، عوامل بالا رفتن مبلغ مهریه، احکام مهریه، مجلس مهریه برون، مهریه از نظر اهل بیت را در بر می گیرد.

فصل هشتم و پایانی «بهترین انتخاب» است که به صورت فشرده تلاش کرده مباحث کتاب را مرور بنماید.

فراز 1:
بیان اسرار زندگی در خواستگاری (قسمت سوم)، ص 148:
از گفتن عیبی که خواستگاریتان را بر هم می زند ابا نداشته باشید؛ چون در غیر این صورت خانه را در زمین سستی بنا کرده اید.
عیبی که امکان دارد گفتن آن یک خواستگاری را بر هم بزند نگفتن آن زندگی را به هم خواهد زد.فراز2:
جوانی که نسبت به مسائل خانوادگی احساس مسئولیت ندارد، هر چند از نظر جسمی، سن و سال و حتی تمکّن مالی امکان ازدواج داشته باشد به طور طبیعی وقت ازدواجش نیست...
در مورد دختر خانم ها نیز احساس مسئولیت صادق است...
خواهر و برادری که در یک خانواده نمی توانند با هم ارتباط عاطفی و روح سازش داشته باشند چگونه می توانند پس از ازدواج با همسران خود ارتباط عاطفی برقرار نمایند. بنابر این از دیگر شرایط ازدواج «بلوغ عاطفی» جوانان است.فراز3:
نکات قابل توجه در مورد گفتگوهای خواستگاری (قسمت اول)، ص 148 و 149:
چنانچه در مورد خواسته هایی که برای شما نقش اساسی و محوری دارد با طرف مقابل به تفاهم نرسیدید گفتگو را ادامه ندهید. همچنین اگر هرچه فکر کردید در مورد خواسته های او نتوانستید با او کنار بیایید به گفتگو ادامه ندهید.
جلسه گفتگوها را با فواصل زمانی مناسب بگذارید تا در خلال آن برای تفکر و ارزیابی و تحقیق وقت کافی داشته باشید.
و ...فراز4:
بیان اسرار زندگی در خواستگاری (قسمت اول)، ص 147 و 148:
اگر در دوران مجرّدی دچار لغزشی شده اید و کسی هم از آن با خبر نیست و شما نیز توبه کرده اید، بعد از ازدواج هم همسرتان متوجه نمی شود، نباید آن را در جلسه خواستگاری مطرح کنید. گناهان و خطاهای ما بین ما و خدای ماست، … از طرف مقابل هم نخواهید به این مسائل اشاره کند.
ولی اگر مسأله ای قبل از ازدواج برای شما حادث شده که ممکن است بعد از ازدواج برملا شود و شما نگران افشای آن هستید حتماً آن را به نحوی مطرح سازید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما