loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظام آموزشی حوزه

ناشر مکث اندیشه

نویسنده وحید نجفی

با همکاری جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 156

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب حاضر که با رویکردی کلی به ضرورت اصلاح و روزآمدسازی متون درسی در حوزه های علمیه می پردازد، نوشته وحید نجفی، اولین اثر از مجموعه ای است که از سوی مؤسسه مطالعاتی صراط مبین منتشر شده است.
این کتاب مجموعه ای حاوی دیدگاه ها و نظرات ارکان متعدد و مختلف حوزه های علمیه درباره روزآمدسازی متون درسی است، که غالبا از انعکاس مفصل رویکرد های مخالف تغییر در متون درسی اجتناب کرده، و در بخش هایی از جمله نظرسنجی و مصاحبه ها، اشاراتی به نظرات مخالف هم داشته است.

این کتاب مشتمل بر سه بخش می باشد:

بخش اول: شناخت وضعیت
کتاب «نظام آموزشی حوزه»، در سه بخش تنظیم شده است. بخش «وضعیت شناسی» که بنابر مقدمه آن تلاشی است برای شناخت صحیح و واقعی «بیماری»، تا بتوان براساس آن «بهترین راه برای درمان آن انتخاب شود». در این بخش با اشاره به گوشه هایی از سخنان آیت الله خامنه ای آمده است: «مسائل حوزه را نمی توان محدود به تغییر متون درسی دانست، و علاوه بر آن، تحول در حوزه و از جمله تغییر در متون درسی، امری طبیعی و لازم است که علاوه بر صرفه جویی در وقت طلاب حوزه، به تسهیل فهم دروس نیز کمک می کند». در این بیانات، پاسخ های مقام معظم رهبری به برخی اشکالات درباره تحول در حوزه علمیه و تغییر دروس نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
فصل دوم از بخش وضعیت شناسی، مشتمل بر اشاره به سخنان ۳۴ تن از چهره های مرتبط با حوزه های علمیه، از جمله مدیران فعلی و پیشین حوزه علمیه قم، برخی اساتید سطح عالی، و همچنین مدیران برخی از حوزه های علمیه سراسر کشور می باشد، از جمله: آیت الله اعرافی، حسینی بوشهری، کعبی، و علیدوست. این فصل گرچه دیدگاه های چهره های مختلفی را بازتاب داده است، اما عدم انعکاس دیدگاه های مراجع عظام تقلید پیرامون تحول در حوزه علمیه، اصلاح و روزآمدسازی متون درسی در آن سؤال برانگیز است.
فهرستی از متون درسی مرسوم در حوزه های علمیه صد سال اخیر، طبقه بندی متون درسی براساس کتاب های درسی رایج در سه دوره مقدمات، سطح و خارج، و همچنین اشاره به متون درسی ای که از اواخر دوره زعامت آیت الله العظمی بروجردی (ره) رسمیت یافتند، فصول دیگر این بخش را شامل می شوند.

بخش دوم: بازخوانی نظرات صاحبنظران در ۱۷۰ منبع
بخش دوم کتاب، با عنوان «فراتحلیل» به بازخوانی نظرات پژوهشگران و صاحبنظران مختلف درباره نظام آموزشی حوزه های علمیه در ۱۷۰ منبع علمی (مقاله، کتاب، مصاحبه و …) می پردازد.
از جمله سرفصل های این بخش می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- بایسته های نظام آموزشی حوزه علمیه: لزوم ایجاد ساختار آموزشی پویا با هدف بارورسازی استعدادهای حوزویان.
۲- آسیب های نظام آموزشی فعلی حوزه علمیه: آموزشی نبودن و ساده نبودن متون درسی حوزه علمیه.
۳- عوامل ضعف نظام آموزشی حوزه علمیه: مانند کمبود امکانات آموزشی و عدم حمایت کافی از اساتید.
۴- راهکارهای اصلاح نظام آموزشی حوزه علمیه: راهکارهایی در جهت تکمیل ساختارهای آموزشی، تخصصی کردن دروس، بازنگری و اصلاح روش های آموزشی و نیز اصلاح امور اساتید.



بخش سوم: مصاحبه ها

بخش سوم و انتهایی کتاب، حاوی شش مصاحبه درباره تدوین و تغییر متون درسی حوزه های علمیه است که تا حد زیادی تنوع قابل توجهی از نظرات و دیدگاه ها درباره اصل تغییر متون یا شیوه های آن را نشان می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما